Wszystkie polskie porty zamknęły ubiegły rok zyskiem; przeładowano w nich niemal 150 mln ton - poinformował podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Prezydent RP Andrzej Duda powołał w skład Rady Ministrów Dariusza Klimczaka na urząd ministra infrastruktury. Zastąpił on na tym stanowisku pełniącego ten urząd od 27 listopada Alvina Gajadhura. Znamy również pierwszego wiceministra w resorcie. Będzie to Arkadiusz Marchewka, który prawdopodobnie zostanie sekretarzem stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej czyli następcą Marka Gróbarczyka.
W sobotę (15 maja) Zjednoczona Prawica zaprezentowała swój program społeczno-gospodarczy. Polski Ład bardzo ogólnikowo odnosi się jednak do inwestycji na Morzu Bałtyckim i tematyki morskiej.
Rok 2019 był rekordowy dla polskich portów. Na wybrzeżu obsłużono historyczne 108,3 mln ton towarów, a Terminal DCT Gdańsk wykazał najlepszy wynik na Morzu Bałtyckim. Zgodnie z wyliczeniami Krajowej Administracji Skarbowej w 2018 r. należności z podatku VAT, cła i akcyzy dla towarów w polskich portach wyniosły aż 40,6 mld zł. Dla porównania w 2015 r. kwota ta była ponad dwukrotnie mniejsza.
Transport morski jest najtańszym środkiem transportu, a przewozy kontenerowe stanowią koło napędowe gospodarki światowej. Wpływy do budżetu państwa płynące z polskich portów w 2019 roku wyniosły 40 mld zł. Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku wyniósł 46%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów. Rok 2019 był rekordowy dla portu pod względem liczby przeładunków. Przeładowano ponad 52 mln ton. W planach są także ambitne inwestycj
- Cała Polska i jej południowi sąsiedzi, są już dla nas w zasięgu ręki, zrealizowane inwestycje drogowe przyspieszyły już transport towarów, zaś obecnie realizowane inwestycje kolejowe uczynią to niebawem - zapewnia prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, z którym rozmawiamy o dynamicznych inwestycjach, ogromnym zainteresowaniu koncepcją portu centralnego, ambicjach konkurowania z największymi portami na świecie i odpowiedzialnej roli gospodarza.
Wartość wszystkich trwających inwestycji mających na celu rozwój portów morskich sięga prawie 10 miliardów złotych. Natomiast do 2030 roku na kolejne strategiczne inwestycje morskie zostanie przeznaczone kolejne 15 mld złotych.
Jeżeli zajdzie taka potrzeba, będziemy proponować rozwiązania, które złagodzą skutki gospodarcze pandemii przede wszystkim wobec portów morskich, polskich armatorów etc.- powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w wywiadzie opublikowanym w "Kapitale Polskim".
Przeładunki w polskich portach wzrosły w roku 2019 do 108,3 mln ton z 105,7 mln ton w roku 2018. To wzrost o 2,4 proc. i oznacza, że po raz drugi w historii przeładunki przekroczyły 100 mln ton - wynika z danych przesłanych PAP przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zapowiedział budowę w pobliżu Westerplatte obiektu przeznaczonego dla Muzeum II Wojny Światowej. W budynku miałby znaleźć się Dom Przyszłości im. Jana Pawła II stanowiący uzupełnienie dla planowanego na półwyspie muzeum pola bitwy z 1939 r.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy