Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.
Rynek LNG odczuł zawirowania po napaści Rosji na Ukrainę i wprowadzeni sankcji. Radykalnej zmianie uległy szlaki transportu LNG zbiornikowcami. Wraz ze wzrostem popytu rynek odnotował szokujące skoki cen gazu i frachtów. Spadł popyt w CHRL oraz Japonii, drastycznie wzrósł za to w krajach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.
Konsorcjum z udziałem podległych rządowi Angoli spółek oraz koncernu ExxonMobil znalazło nowe złoże ropy naftowej u brzegów tego kraju na Oceanie Atlantyckim, podały w poniedziałek lokalne media.
Rynek produkcji i dostaw LNG rośnie dynamicznie. We wrześniu stawki spot dla typowych gazowców LNG z silnikiem TFDE przekroczyły na 101,7 tys. USD dziennie, a zbiornikowce LNG (lub XDF) osiągały stawki czarterowe 170 tys. USD dziennie. Na rynku LNG w tym roku przestały rządzić prawa rynku, a zaczęli dostawcy. Widać to po rekordowych wynikach pierwszych dwóch kwartałów.
Porty Zatoki Gwinejskiej to bramy do prawdziwego bogactwa Afryki. To w ich rejonach skoncentrowanych jest wiele obszarów o kluczowym znaczeniu dla wielu gospodarek państw afrykańskich.
Rosja od maja do lipca była nieprzerwanie największym dostawcą ropy do Chin – podała w sobotę agencja Reutera, przytaczając najnowsze oficjalne dane chińskiego urzędu celnego. Chiny są również największym odbiorcą ropy z Rosji.
Dostawy LNG z Afryki mogą w przyszłości zastąpić nawet 38 proc. dostaw rosyjskiego gazu do UE - szacują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Do 2040 r. państwa afrykańskie mogą produkować nawet 470 mld m sześć. gazu rocznie - dodano.
Wojna w Ukrainie może doprowadzić do głodu i niepokojów w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Szczególnie zagrożony jest Egipt - ocenił w piątkowym artykule The Economist.
Uniwersytet Morski w Gdyni gościł w tym tygodniu delegację z Angoli. Rozmawiano o kontynuacji projektu, który UMG prowadziło w latach 2008-2010 oraz 2013-2019.
Mimo rozwoju technologii, piractwo morskie nadal stanowi poważne zagrożenie dla marynarzy i armatorów. Możemy zaobserwować tendencję wzrostową pirackich ataków, w szczególności porwań dla okupu. Większość działań piratów ma miejsce na niezmiennych od lat akwenach, w szczególności w rejonie Zatoki Gwinejskiej.
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie