• <
mewo_2022
nauta_2024
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Zatonięcie fregaty IRIS Sahand w porcie Bandar Abbas

W mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia przedstawiające irańską fregatę lekką IRIS Sahand (F-74), która całkowicie zatonęła w porcie Bandar Abbas. Przyczyna incydentu wciąż pozostaje nieznana. Fotografie pokazują okręt leżący na lewej burcie, z widoczną jedynie częścią prawej burty.

07.07.2024, 22:05
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Czy rynek czeka powrót do długotrwałych wzrostów? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20-24/2024)

Ostatnie tygodnie zdają się potwierdzać, iż prognozy wzrostów rynków frachtowych i czarterowych mogą stać się już w najbliższych miesiącach faktem. Prognozy bazują na planach i sygnałach płynących z innych branż oraz rynków.

07.07.2024, 15:20
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Zaokrętuj się na Rejs z GospodarkaMorska.pl

Geopolityka, gospodarka, technologia – wszystkie czynniki, które wpływają na funkcjonowanie branży morskiej zmieniają się niemal z miesiąca na miesiąc. Jak powinna wyglądać ewolucja stoczni? W jaki sposób mają odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Czy sytuacja geopolityczna wymusi większą rywalizację, czy większą współpracę? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukamy w branżowym gronie podczas tegorocznej edycji konferencji na morzu „Rejs z GospodarkaMorska.pl”.

30.06.2024, 23:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kolej wspiera porty. Połączenie kolejowe Rasht-Morze Kaspijskie umożliwia transport towarów z Rosji do Iraku i Indii

Kilka dni temu ruszył pociąg po torach nowo zbudowanej linii kolejowej łączącej Zatokę Perską z Morzem Kaspijskim. Zapewnia połączenie krajów przygranicznych Morza Kaspijskiego i Azji Środkowej z Oceanem Indyjskim. We wstępnej fazie połączenie umożliwi transport 7 mln ton towarów, a docelowo 10 mln ton. Znaczenie połączenia rośnie niebywale z chwilą ograniczenia żeglugi w Zatoce Adeńskiej i rosnącej wymiany między Rosją, Iranem oraz Indiami.

30.06.2024, 17:05
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

"Orka" po włosku. Fincantieri buduje trzeci okręt podwodny dla Marina Militare i otrzymuje zamówienie na czwarty

Pół miliarda euro będzie kosztował czwarty okręt podwodny ramach programu NFS (Near Future Submarine) dla Marynarki Wojennej Włoch. Włoski koncern Fincantieri ma zapewnić także wsparcie logistyczne, w tym podczas eksploatacji. Podpisanie umowy dotyczy także wsparcia serwisowego dla już zakontraktowanych jednostek tej serii.

28.06.2024, 09:47
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Kablowiec napędzany metanolem zasili flotę firmy NKT

Przedsiębiorstwo z Danii ogłosiła nazwę swojego drugiego statku do układania kabli NKT Eleonora. W zamierzeniu zwiększy on możliwości firmy w zakresie układania kabli na morzu, zapewniając także elastyczność działań. Będzie jednym z pierwszych na świecie statków do układania kabli zaprojektowanych i przystosowanych do pracy na metanolu, zmniejszając tym samym ślad węglowy swoich operacji.

03.06.2024, 10:21
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Zyski spadają, oczekiwania rosną. Hapag-Lloyd aktualizuje prognozy na 2024

Niemiecki gigant żeglugowy Hapag-Lloyd skorygował swoje prognozy finansowe na 2024 rok, podnosząc dolny próg oczekiwań. To wynik rosnącego popytu na transport morski oraz wzrostu stawek frachtowych. Niemniej jednak, pozytywne trendy rynkowe nie zdołały zamaskować znaczącego, 84-procentowego spadku zysku netto w pierwszym kwartale roku.

16.05.2024, 11:46
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Kryzys na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zakończy się w tym roku? Tak twierdzi prezes Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, prezes zarządu Hapag-Lloyd, jednej z największych firm w branży morskiej, twierdzi że wywołany przez jemeńskich bojowników największy od dekad kryzys w żegludze zostanie przezwyciężony do 2024 roku.

30.04.2024, 11:08
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?

W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyła się, 18 kwietnia br., 6. edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, w której wzięli udział przedstawiciele instytucji i firm z branży morskiej. W tym roku uczestnicy konferencji poświęcili szczególnie wiele miejsca rozwojowi technologii cyfrowych, w tym AI, a także perspektywom wykorzystania ich na statkach i jednostkach offshore.

20.04.2024, 21:28
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Bezpiecznie do portu mimo niepogody

1 na 4 decydentów z sektora transportu morskiego uważa, że pogoda ma negatywny wpływ na branżę1. Tropikalne cyklony i huragany, monsuny i burze z piorunami – przyroda potrafi skutecznie spowolnić nawet najbardziej odporny kontenerowiec. Z perspektywy morskich spedytorów, każdy sztorm i kurs pod silny wiatr to wzrost ryzyka, ale i duże straty paliwa.

27.03.2024, 11:32

Dziękujemy za wysłane grafiki.