Do niecodziennego zdarzenia doszło w bazie Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej w Bałtyjsku, w Obwodzie Królewieckim (Kaliningradzkim). Stacjonująca tam mała korweta proj. 21630 (określana też jako Bujan-M) Sierpuchow została uszkodzona w wyniku pożaru, który z nieznanych powodów wybuchł na jej pokładzie.
25 sierpnia w porcie Fuao na wyspach Matsu na Tajwanie, prom New Taima zderzył się z holownikiem Timp No.13302. Holownik zatonął po zaledwie pół godzinie od kolizji.
Państwowa Komisja Badań Wypadków Morskich odstąpiła od badania tragicznego zdarzenia na promie Stena Spirit, do którego doszło 29 czerwca br., na Morzu Bałtyckim, w trakcie rejsu do Karlskrony. Podano, że wynik przeprowadzonej analizy wskazuje, że tragiczne zdarzenie nie spełnia przesłanek do zakwalifikowania go jako wypadek morski.
Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
Konwencja z Nairobi z 2007 r. (NWRC), to międzynarodowa konwencja, która stanowi podstawę do usuwania wraków statków mogących mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo życia, towarów i mienia na morzu, a także na środowisko morskie. NWRC została przyjęta w 2007 r. na międzynarodowej konferencji w Kenii, a weszła w życie w 2015 r. Obecnie stronami NWRC są 53 państwa, które pokrywają około 76% światowego tonażu.
Umowę o ułatwieniach w handlu i transporcie pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi podpisali w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i minister infrastruktury i rozwoju ZEA Abdullah Belhaif AlNuaimi.
Hel-103 znów na wodzie. W środę z dna Zatoki Gdańskiej wydobyto kuter rybacki, który zatonął 14 kwietnia ubiegłego roku, ok. 6 mil morskich od ujścia Wisły. W tym czasie na jej pokładzie znajdowało się 6 osób. Nikomu nic się nie stało.
Polski żeglarz Stanisław Dąbrowny w listopadzie ubiegłego roku zaginął na Atlantyku podczas rejsu dookoła świata. Mężczyzna w okolicach Barbadosu wypadł za burtę jachtu Vagant. Na pokładzie jednostki pozostała jego żona, której nie udało się uratować żeglarza. Samotnie dryfującą na jachcie kobietę odnaleziono kilka dni później. Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich opublikowała raport końcowy w tej sprawie, klasyfikując ją jako „bardzo poważny wypadek morski”.
Podczas konferencji „Nasz Ocean” na Malcie (w dniach 5–6 października) Unia Europejska, która jest gospodarzem tego wydarzenia, zobowiązała się do podjęcia 36 konkretnych działań, mających na celu poprawę stanu zdrowotnego, czystości i bezpieczeństwa oraz poziomu ochrony mórz. Zobowiązania te, o wartości powyżej 550 mln euro i obejmujące działania na całym świecie, stanowią wyraz zdecydowanego dążenia UE do poprawy stanu mórz. Stanowią one zachętę dla reszty świata – zarówno dla rządów, jak i dla sektora prywatnego – do zmierzeni
W przypadku poniesienia szkody przez ubezpieczonego, w interesie ubezpieczyciela leży wykazanie przyczyn eliminujących jego odpowiedzialność. Zasada ta, naturalnie, będzie miała zastosowanie również w przypadku ubezpieczeń morskich. Przyjrzyjmy się zatem orzeczeniu Sądu cywilnego na Malcie, który rozpatrywał ciekawy przypadek ubezpieczeniowy w sprawie zawisłej przed nim z powództwa AJD Tuna Ltd (dalej: Ubezpieczony) przeciwko Cytadeli Insurance Plc (dalej: Ubezpieczyciel).
Wielki Finał PGE PolSailing: żeglarska pasja i edukacja spotkają się na Jeziorze Solińskim
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu