Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.
W stoczni Riva Trigoso w Genui odbyła się 13 lipca uroczystość wodowania siódmego i zarazem ostatniego wielozadaniowego okrętu typu Thaon di Revel, który otrzymał nazwę Domenico Millelire. Seria nowoczesnych patrolowców wpisuje się w politykę odnowy jednostek operacyjnych Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), zatwierdzonej przez władze i pod egidą OCCAR.
We francuskim porcie w Lorient 27 czerwca odbyła się ceremonia przekazania drugiej korwety serii Gowind, Al-Emarat (P111), zamówionej przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, zbudowanej przez Naval Group. Jest to finał umowy zawartej w 2019 roku, niemniej załoga okrętu będzie kontynuować we Francji szkolenie operacyjne w ramach rozwiązań serwisowych oferowanych przez dostawcę. Na początku lipca jednostka wyruszy do portu wojennego w Abu Zabi, gdzie będzie stacjonować i skąd wyruszy do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem.
Po niedawnym przekazaniu okrętu JS Agano (FFM-6) dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony w stoczni w Nagasaki odbyły się chrzest i wodowanie kolejnego okrętu z niezwykle szybko budowanej serii nowoczesnych fregat. Zwodowana jednostka otrzymała nazwę Natori i jestdziewiątą z serii Mogami, na której zostanie podniesiona japońska bandera.
Holenderski koncern podpisał umowę na dwie dodatkowe fregaty wielozadaniowe F126, które łącznie zwiększą liczbę jednostek tej serii do sześciu. To jak dotąd największa inwestycja niemieckiego rządu w marynarkę wojenną w XXI wieku.
W znajdującej się nad Bałtykiem w Zatoce Fińskiej rosyjskiej stoczni Siewiernaja wierf odbyła się 18 czerwca ceremonia wodowania korwety proj. 20385, Prowornyj (338). Przeznaczona do służby na Dalekim Wschodzie wpisuje się w politykę budowy dużej ilości jednostek tej klasy, celem rozwijania potencjału morskiego Federacji Rosyjskiej. Nie brakuje tu jednak krytycznych opinii na temat zdolności obronnych tych okrętów, które mają być zaniedbane kosztem zdolności do silnego ataku rakietowego.
Choć dopiero rozpoczęła się budowa pierwszej z największych jak dotąd niemieckich fregat typu F126, władze planują zwiększać potencjał militarny morskiego rodzaju sił zbrojnych. Komisja budżetowa niemieckiego Bundestagu dała zielone światło dla zakupu dwóch kolejnych wielozadaniowych fregat, zwiększając portfel zamówień do łącznie sześciu jednostek.
W indonezyjskiej, należącej do państwa stoczni PT PAL w Surabaya odbyło się cięcie blach, rozpoczynając tym samym budowę drugiej fregaty dla sił morskich tego państwa. Co wyróżnia tę jednostkę, określaną jako "czerwono-biała fregata" jest fakt, że jej projekt jest oparty na platformie Arrowhead 140, podobnie jak brytyjskie fregaty typu 31 oraz polskie programu "Miecznik". Jednostka powstaje na drodze umowy licencyjnej, wykorzystując zdolności lokalnej branży okrętowej i zbrojeniowej.
W stoczni Peene w niemieckim Wolgast odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę pierwszej z czterech zaplanowanych, wielozadaniowych fregat dla niemieckich sił morskich. Wydarzenie odbyło się w obecności ministra obrony Borisa Pistoriusa, prezydent Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manueli Schwesig i prezydenta Dolnej Saksonii Stephana WeilaGłównym wykonawcą przedsięwzięcia jest Damen Naval, a partnerem projektu NVL Group. Wydarzenie odbywa się nieco ponad pół roku po rozpoczęciu budowy.
Koniec maja oznaczał pożegnanie włoskiej fregaty typu Carlo Bergamini, która od stycznia była obecna na bałtyckich wodach, wspierając obronę przeciwlotniczą polskiego wybrzeża oraz wzmacniając wschodnią flankę NATO w ramach misji pk. "Brilliant Shield".
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostanie zamknięty w nocy z soboty na niedzielę
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi