Wraz ze Szwedzką Administracją Materiałów Obronnych, FMV i Królewskim Instytutem Technologii, KTH, Saab rozszerza swoje wsparcie dla dalszego rozwoju autonomicznych pojazdów podwodnych nowej generacji poprzez Szwedzkie Centrum Robotyki Morskiej (SMaRC). Inwestycja ma wzmocnić pozycję Szwecji w dziedzinie innowacji morskich na kolejne siedem lat.
Z końcem czerwca Agencja Uzbrojenia miała zakończyć trwające od roku wstępne konsultacje rynkowe w sprawie zakupu okrętów podwodnych w ramach programu "Orka". Teraz pojawia się oczekiwanie na dalszy przebieg prac, w tym podanie firm zaproszonych do udziału w przetargu.
Saab otrzymał 28 czerwca zamówienie od Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) na dziesięć łodzi bojowych. Wartość kontraktu wynosi około 400 milionów koron szwedzkich (ok. 152 mln zł). Umowa wchodzi w życie w tym roku, a dostawy będą odbywać się w kolejnych latach.
Saab podpisał 27 czerwca umowę ze Szwedzką Administracją Materiałów Obronnych (FMV) na dostawę trzeciego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli GlobalEye. Wartość zamówienia wynosi około 2,6 mld koron szwedzkich, a okres dostawy to lata 2024-2029. Potencjalnie podobny zakup może zostać zrealizowany przez polskie władze, celem wzmocnienia zdolności wykrywania zagrożeń na lądzie i w morzu.
Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. była 26 czerwca miejscem wyjątkowej ceremonii chrztu i wodowania. Pierwszy raz od czterech lat dotyczyło to okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. Przyszły ORP Jaskółka (604) to czwarty niszczyciel min typu Kormoran II, który wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Koncern ze Szwecji poinformował, że zbudowany w 1989 roku okręt podwodny serii A17 HSwMS Södermanland został zwodowany w jego stoczni w Karlskronie, co jest ukoronowaniem intensywnych prac związanych z przywróceniem tej jednostki do służby po latach pozostawania w rezerwie. W 2019 roku ten jak i bliźniaczy HSwMS Östergötland były przedmiotem polsko-szwedzkich, nieudanych rozmów w sprawie nabycia rozwiązania pomostowego dla sił podwodnych Marynarki Wojennej RP.
Agencja Uzbrojenia poinformowała 24 czerwca, że rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe w związku z zamówieniem na nowy okręt hydrograficzny dla polskiej Marynarki Wojennej pk. "Hydrograf". W związku z tym zostały opublikowane minimalne wymagania taktyczne, techniczne i funkcjonalne. Nowy okręt ma zastąpić dotychczas wykorzystywane dwie jednostki proj. 874, znajdujące się w służbie od 1982 roku.
W mieszczącej się w Gdańsku stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się 26 czerwca 2024 r roku o godz. 12.00 uroczystość chrztu i wodowania czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Jaskółka (604).
Panel pt. "Zaangażowanie przemysłu obronnego w proces modernizacji sił morskich RP" wiązał się również z dyskusją przemysłową, w trakcie której reprezentanci firm wypowiadali się na temat działalności swoich przedsiębiorstw oraz zaangażowania w rozbudowę marynarki wojennej. Sprzyjały temu okoliczności z racji na trwające aktualnie programy budowy okrętów, jak i zapowiadane kolejne przedsięwzięcia, wzbudzające międzynarodowe zainteresowanie.
Holenderski koncern podpisał umowę na dwie dodatkowe fregaty wielozadaniowe F126, które łącznie zwiększą liczbę jednostek tej serii do sześciu. To jak dotąd największa inwestycja niemieckiego rządu w marynarkę wojenną w XXI wieku.
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk