Podczas sesji „Common Ground: Port Association Dialogue” w czasie wrześniowej konferencji Seatrade Cruise Med w Maladze pięć europejskich i śródziemnomorskich stowarzyszeń portowych obsługujących operatorów statków turystycznych wydało wspólne oświadczenie o zobowiązaniu się do propagowania zrównoważonego wzrostu. Podczas 65. Zgromadzenia Ogólnego MedCruise, które odbyło się w Maladze w Hiszpanii, w ramach Seatrade Cruise Med 2024, Theodora Riga została wybrana na prezesa MedCruise.
Exail, dostawca dziedzinie nawigacji morskiej, wraz ze swoim dystrybutorem w Hiszpanii, Grafinta, podpisał kontrakt z Navantia na dostawę systemu wyświetlania map elektronicznych i informacji o okręcie Gecdis-W (WECDIS) dla czterech hiszpańskich okrętów podwodnych proj. S-80.
Podczas ćwiczeń pk."Balikatan 24" siły Australii, Filipin i USA zatopiły były tankowiec BRP Lake Caliraya z użyciem pocisków wystrzelonych z okrętów. W ten sposób państwa uczestniczące w ćwiczeniu sprawdzały zdolności sił morskich w zakresie likwidacji celów na wodzie oraz siłę swojej broni. Międzynarodowe manewry na Morzu Południowochińskim spotykają się z niesłabnącym oburzeniem Pekinu, który rości sobie prawa do tamtejszego akwenu.
Francuski koncern został wybrany przez holenderski resort obrony jako dostawca okrętów podwodnych dla marynarki wojennej (Koninklijke Marine). Wybór oferenta budzi wiele emocji, tym bardziej że przetarg w Holandii odbył się w momencie, gdy wciąż trwają wstępne konsultacje rynkowe i analizy w związku z analogicznym programem "Orka", którego celem jest dostarczenie okrętów tej klasy dla polskiej Marynarki Wojennej. W sprawie obu przedsięwzięć poprosiliśmy koncern o komentarz.
Z udziałem władz, kadry dowódczej, przedstawicieli branży stoczniowej, członków załogi i ich rodzin, odbyło się, 30 listopada, pierwsze podniesienie bandery na okręcie podwodnym S-81 Isaac Peral. To istotny moment nie tylko w najnowszej historii Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Espana), ale też krajowego przemysłu obronnego.
Przyszły nabytek Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española), S-81 Isaac Peral, przechodzi końcowe testy przed przekazaniem zamawiającemu. W związku z tym czekał go jeden z najważniejszych, czyli zanurzenie się na testową głębokość 460 metrów. To okazja do sprawdzenia, jak okręt podwodny radzi sobie w ramach wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem.
Hiszpański koncern jest kolejnym, który prezentuje temu wyspiarskiemu krajowi swoją ofertę, w ramach realizowanego przez ten kraj programu modernizacji RAFPMP. Ma to wzmocnić tamtejszą marynarkę wojenną (Hukbong Dagat ng Pilipinas) i zapewnić większą ochronę państwa w obliczu współczesnych zagrożeń, przede wszystkim ekspansji Chin.
Ogłoszenie przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka ruszenia z realizacją programu "Orka" rozpoczyna szereg prac w związku całym przedsięwzięciem. Jeszcze zanim choćby odbędzie się cięcie blach pod budowę pierwszego z okrętów, miną lata w związku z pracami koncepcyjnymi, konsultacjami rynkowymi, aż w końcu przetargiem i wyborem najlepszej oferty.
Hiszpańska firma stoczniowa Navantia jest jednym z czterech potencjalnych dostawców trzech okrętów podwodnych, które zamierza zamówić polskie wojsko, twierdzi w czwartek madrycki portal Infodefensa, sugerując, że opcją dla polskiego MON jest nowa jednostka proj. S-80.
Stocznie koncernu Navantia w Puerto Real i San Fernando rozpoczęły budowę okrętu do działań podwodnych (BAM-IS) dla Marynarki Wojennej Hiszpanii oraz okrętu patrolowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów