Podczas sesji „Common Ground: Port Association Dialogue” w czasie wrześniowej konferencji Seatrade Cruise Med w Maladze pięć europejskich i śródziemnomorskich stowarzyszeń portowych obsługujących operatorów statków turystycznych wydało wspólne oświadczenie o zobowiązaniu się do propagowania zrównoważonego wzrostu. Podczas 65. Zgromadzenia Ogólnego MedCruise, które odbyło się w Maladze w Hiszpanii, w ramach Seatrade Cruise Med 2024, Theodora Riga została wybrana na prezesa MedCruise.
Drugi statek klasy Aurora firmy Höegh Autoliners, Höegh Borealis, został dostarczony podczas uroczystej ceremonii chrztu. Program budowy nowego statku ma być dowodem na skuteczność globalnej współpracy i świadectwem tego, co można osiągnąć, gdy najlepsze w swojej klasie firmy z całego świata spotykają się ponad branżami, granicami i kulturami.
Kładka na wydmach, którą będzie można dojść w okolice bazy rybackiej w Międzyzdrojach, ma powstać do czerwca 2025 r. Zaplanowany 320-metrowy odcinek, który ma kosztować 4,7 mln zł, uzupełni prawie 2-kilometrowy trakt spacerowy na wschód i na zachód od molo.
Firmy z południowo-zachodniej części Wielkiej Brytanii mogą ubiegać się o dofinansowanie do 100 tys. funtów na projekty związane z rozwojem autonomicznych statków, czystych technologii w gospodarce morskiej i rozwoju technologii informatycznych na potrzeby transportu morskiego. Porty otrzymają 1,5 mln GBP na rozwój zielonych korytarzy. Na Tamizie powstanie hub wodorowy, a u brzegów Wielkiej Brytanii wyspa produkująca zielony wodór. Energię będzie czerpać z wiatru słońca i morskich fal.
Węgierski koncern energetyczny MOL podał, że zawarł porozumienia z dostawcami ropy i operatorami rurociągu Przyjaźń na ciągły transport ropy naftowej z Rosji przez Białoruś i Ukrainę na Węgry i Słowację. Zgodnie z nimi MOL staje się właścicielem prawnym ropy na granicy białorusko-ukraińskiej.
Zaprojektowanie konstrukcji żelbetowej inwestycji Baltic Towers było prawdziwym inżynierskim wyzwaniem: hala ma powierzchnię blisko 6 hektarów i 35,5 metrów wysokości nawy głównej. Z wywiadu z Marcinem, konstruktorem Działu Projektowego Pekabex, dowiecie się jak powstawał ten projekt.
Żaglowiec Alexander von Humboldt II, o nietypowej zielonej barwie kadłuba i żagli, zacumował przy Nabrzeżu Starówka w Szczecinie. Załoga udostępni zwiedzającym pokład jednostki w niedzielę od godz. 17 do godz. 19.
Japonia zignorowała krytyków klimatu i zbudowała globalne imperium gazu ziemnego. Co sześć godzin, gdzieś na świecie, z portu wypływa ładunek skroplonego gazu ziemnego kontrolowany przez japońską firmę. Zbiornikowce, które obsługują jedną czwartą wszystkich dostaw LNG w świecie, stanowią jedynie czubek góry lodowej japońskiego imperium gazowego – twierdzi Stephen Stapczynski, reporter Bloomberg Green.
Większość statków wykorzystuje silniki diesla do napędu i wytwarzania energii, a duże statki oceaniczne są zazwyczaj napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokoprężnymi. Badanie DNV wykazało, że 25 tys. największych statków, czyli 30% światowej floty, odpowiadało za 80% emisji CO2 – informują autorzy najnowszego raportu DNV Maritime Forecast To 2050.
Pełnomocnik czeskiego rządu do spraw bezpieczeństwa energetycznego Vaclav Bartuska ocenia, że ewentualne przerwanie w przyszłym roku przepływu ropy przez rurociąg Przyjaźń nie będzie dla Republiki Czeskiej problemem - poinformowała w piątek agencja Reutera.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów