Znajdujące się w portach morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu terminale przeładunkowe wygenerowały w 2023 roku 9,92 mld zł przychodu dla Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy. Eksperci wskazują, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i realizacja tzw. Trójportu może jeszcze te wpływy zwiększyć.
Podczas wczorajszego posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dyskusja toczyła się głównie wokół przeładunków zbóż. Ważnym elementem spotkania były wątpliwości dotyczące rozstrzygnięcia przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Porcie Gdynia.
Prezydent RP Andrzej Duda powołał w skład Rady Ministrów Dariusza Klimczaka na urząd ministra infrastruktury. Zastąpił on na tym stanowisku pełniącego ten urząd od 27 listopada Alvina Gajadhura. Znamy również pierwszego wiceministra w resorcie. Będzie to Arkadiusz Marchewka, który prawdopodobnie zostanie sekretarzem stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej czyli następcą Marka Gróbarczyka.
W poniedziałek 21 sierpnia w Szczecinie miało miejsce ważne z punktu widzenia edukacji morskiej wydarzenie. Najważniejsi urzędnicy i przedstawiciele branży podpisali porozumienie dotyczące popularyzacji, edukacji i ochrony dziedzictwa branży morskiej. Szczecin stawia na wdrażanie morskości od najmłodszych lat.
Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w czwartek informacje na temat sytuacji spółek z udziałem portów morskich. Chodziło m.in. o cel ich istnienia oraz plany na przyszłość.
W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowują wyniki za 2021 rok. W konferencji udział biorą ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski wraz z prezesami portów morskich: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.
W środę (17 listopada) na terminalu Gdynia Container Terminal (GCT) zakończył się wyładunek ze statku mv Pegasus największej partii ładunku drobnicowego w historii terminala.
Gwałtowny rozwój globalnej energetyki wiatrowej niesie za sobą wyzwania logistyczne. Komponenty turbin wiatrowych charakteryzują się niestandardowym wymiarem, zaś fakt ich produkcji w Chinach sprawia, że transport morski stanowi najlepszą drogą transportu, której potencjał będzie rosnąć.
Transport ładunków chłodzonych będzie rósł dynamicznie około 4% rocznie do 2024. Rosło będzie zapotrzebowanie na specjalistyczne kontenery. Statki chłodniowce będą pod tą presją usuwać się z rynku.
Wielkość obrotów handlowych między Chinami a krajami leżącymi na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative) osiągnęła w 2019 r. 1,3 bln dol. podało chińskie Ministerstwo Handlu. Import Polski z Chin wyniósł 125 mld zł, a w 2020 r. około 140 mld zł.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy