Filipiński tankowiec przewożący 1,4 mln litrów oleju opałowego zatonął w czwartek u wybrzeży Manili - poinformowały władze. W przypadku przedostania się całego ładunku do morza, będzie to największa katastrofa ekologiczna w historii Filipin. Trwają poszukiwania jednego z członków załogi tankowca.
Filipińskie Biuro ds. Rybołówstwa i Zasobów Wodnych (BFAR) ujawniło, że chińscy rybacy używali cyjanku do zniszczenia Bajo de Masinloc, zbiornika wodnego znanego również jako Ławica Scarborough, celem wytrucia tamtejszych ryb i zniszczenia łowiska. Działanie stanowiące zagrożenie dla rybołówstwa oraz środowiska wodnego wpisuje się w szereg prowokacji Chin przeciwko Filipinom w związku z dążeniem pierwszego z tych państw na Morzu Południowochińskim i zajęcia spornych terytoriów.
Chińsko-filipiński spór o wyspy Spratly nie cichnie i wciąż dochodzi do naruszeń akwenu przez statki oraz okręty z Chin. W związku z tym władze Filipin zdecydowały się na budowę stacji, która zapewni większe możliwości monitorowania obszaru Morza Południowochińskiego, jednocześnie czyniąc z niej symbol swojej kontroli nad tym obszarem. Obiekt ma zostać oficjalnie oddany do użytku na początku przyszłego roku. Władze Chin są niezadowolone z tego powodu ze względu na swoje roszczenia terytorialne.
W październiku doszło przede wszystkim bardzo głośnego z polskiej perspektywy zderzenia masowca PŻM – m/s Polesie z innym, brytyjskim frachtowcem. Jak się później okazało polski statek doznał niewielkich uszkodzeń, z kolei druga jednostka w konsekwencji zderzenia – zatonęła. Były też niestety ofiary tego wypadku. Miesiąc październik nie pozostawał jednak bez innych zdarzeń szkodowych odnotowywanych na całym świecie.
To już kolejna sytuacja, gdy okręty chińskiej straży wybrzeża oraz jednostki tzw. milicji morskiej blokowały i nękały konwój morski z zaopatrzeniem, zmierzające do placówki Marynarki Wojennej Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas), stanowiącej kość niezgody w związku z roszczeniami morskimi Chin o obszary morskie na Morzu Południowochińskim. Incydent odbył się w trakcie realizowanych na szeroką skalę amerykańsko-filipińskich ćwiczeń morskich.
Chiny stworzyły na spornym Morzu Południowochińskim "pływającą barierę", która uniemożliwia filipińskim rybakom dostęp do łowisk, pozbawiając ich źródła utrzymania – oświadczył w niedzielę rzecznik filipińskiej straży przybrzeżnej komandor Jay Tarriela.
Służby prasowe Straży Wybrzeża Filipin poinformowały o wybuchu pożaru na promie M/V Esperanza Star. Na pokładzie znajdowało się 120 osób, cywili, żołnierzy i członków załogi.
Od ponad dwóch tygodni trwa akcja oczyszczania wycieku po katastrofie tankowca MT Princess Empress który zatonął nieopodal wyspy Mindogo. Podwodni specjaliści udostępnili zdjęcia prezentujące zatopioną jednostkę. Teraz należy oczekiwać na akcję wydobycia zagrażającemu morskiej faunie i florze ładunku.
Od ponad tygodnia Straż Wybrzeża Filipin, służby ratunkowe i ekolodzy walczą z wyciekiem oleju napędowego z wraku w pobliżu wyspy Mindoro nieopodal Morza Południowochińskiego.
Straż Wybrzeża Filipin zaobserwowała w pobliżu wyspy Pag-asa gromadzące się duże zgrupowanie chińskich okrętów tej samej formacji oraz marynarki wojennej. Duży pokaz siły wiąże się z ambicjami Chin względem spornych wysp i obszarów na Morzu Południowochińskim.
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Grecja rezygnuje z zakupu okrętów LCS typu Freedom. "Zbyt zużyte"
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
AU: trwa proces pozyskiwania okrętu podwodnego w ramach programu Orka
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Byli członkowie zarządu PGE bez absolutorium