Przy nabrzeżu Kanału Kaszubskiego w Gdańsku trwa złomowanie dawnego okrętu podwodnego typu Kobben, który jako ORP Kondor w latach 2004-2017 służył pod biało-czerwoną banderą. To zawsze jest smutny moment dla miłośników tematyki okrętowej, a szczególnie byłych marynarzy przed laty tworzących jego załogę. Wiele elementów dawnego "podwodniaka" pójdzie na złom bądź recyklingu, choć niektóre mają zostać zachowane jako pamiątki.
Po utworzeniu nowego rządu przed władzami jak i poszczególnymi ministerstwami stanie szereg wyzwań w związku z kontynuacją rozpoczętych wcześniej przedsięwzięć oraz zainicjowanie kolejnych. Wśród nich nie brakuje programów i inicjatyw budzących szczególne emocje, jak dostarczenie polskiej Marynarce Wojennej okrętów podwodnych. Pada tu pytanie o dalszy sens tej inwestycji.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
Około godz. 11.00 rozpoczął się długo oczekiwany, największy tego rodzaju przejazd w dotychczasowej historii Gdyni. Nieopodal Nabrzeża Pomorskiego, po wczorajszym załadowaniu, były okręt podwodny polskiej Marynarki Wojennej znalazł się na kursie ku swojemu miejscu przeznaczenia, jakim jest niecka ekspozycyjna obok Muzeum Marynarki Wojennej.
Realizowany w listopadzie transport ex-ORP Sokół, byłego okrętu podwodnego polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben, jest ukoronowaniem kilku lat prac wielu podmiotów w związku z przeobrażeniem go w wyjątkowy eksponat muzealny. Wśród wielu firm, które zajmowały się tym przedsięwzięciem było m.in. biuro projektowe NAVA Engineering.
Znajdujący się od sierpnia br. w Górkach Zachodnich były okręt podwodny polskiej Marynarki Wojennej wciąż oczekuje na swój dalszy los. Pojawiła się nietypowa koncepcja jego wykorzystania jako turystycznej atrakcji, choć niekoniecznie w Polsce.
Rozpisanie przetargu na nowe okręty podwodne zapowiedział w środę wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak. Zakup takich jednostek w programie Orka od lat przewidywały plany modernizacyjne.
Wystawiony na sprzedaż były okręt podwodny polskiej Marynarki Wojennej znalazł właściciela. Wedle jego obecnych zapewnień nie zostanie zezłomowany, acz jego los pozostaje dalej niepewny. W kolejce na nowych właścicieli czekają też inne wycofane jednostki, w tym inne, wycofane okręty podwodne oraz niszczyciele min.
Służący pod biało-czerwoną banderą w latach 2004-2017 okręt podwodny typu Kobben ex-ORP Kondor (297) został 14 kwietnia br. o godzinie 14.00 odholowany do Basenu Prezydenta przy Nabrzeżu Kutrowym w Gdyni.
Kwestia posiadania przez Polskę okrętów podwodnych oraz zdolności w zakresie broni podwodnej jest od kilku lat coraz bardziej palącym problemem polskiej Marynarki Wojennej. W tej sprawie kilkukrotnie z różnych stron podnoszono głosy i zapytania w sprawie rozwiązania tej kwestii i przyszłości Dywizjonu Okrętów Podwodnych - najstarszej, wciąż aktywnej jednostki morskiego rodzaju sił zbrojnych z ponad 90-letnią historią.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości