Energetyka wiatrowa na morzu może przyczynić się do obniżenia cen energii elektrycznej na rynku - wynika z najnowszej analizy Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW). 18 GW z morskiej energetyki wiatrowej mogłoby zmniejszyć ceny energii nawet o 50 proc. „Skuteczne przeprowadzenie aukcji, a więc właściwe zaprojektowanie systemu wsparcia dla inwestycji w offshore z tzw. II fazy, się opłaci” - przekonywał Janusz Gajowiecki, prezes PSEW, podczas konferencji prasowej „Offshore - to się opłaca”.
Morska energetyka wiatrowa może odpowiadać nawet za 30 proc. zapotrzebowania na prąd w UE do 2050 r. Europejski rynek offshore wrzuca piąty bieg, jednak Polska wciąż nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału, aby stać się kluczowym graczem w łańcuchu dostaw dla morskich farm wiatrowych. Konieczna jest przestrzeń umożliwiająca promocję krajowych dostawców i efektywną współpracę międzynarodową.
Energetyka wiatrowa na morzu przyczyni się do obniżenia cen energii elektrycznej na rynku – wynika z najnowszej analizy Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. Eksperci wyliczyli, że jeśli do miksu energetycznego wprowadzimy 18 GW z morskiej energetyki, to obniżymy cenę energii nawet o 50%, w porównaniu do ceny, którą uzyskamy przy wprowadzeniu jedynie 5,9 GW.
W interesie zarówno Polski, jak i Danii, leży współpraca i wspólny rozwój łańcucha dostaw dla sektora morskiej i lądowej energetyki wiatrowej. Będzie on stanowił zaplecze surowcowe i usługowe dla projektów inwestycyjnych w nadchodzących dekadach. To kluczowe cele misji polskiej delegacji do Danii „Wspólne budowanie łańcucha dostaw energii wiatrowej” zorganizowanej przez Ambasadę RP, Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej, Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej oraz Wind Industry Hub.
Już 18 września odbędzie się X Seminarium Akademii Offshore powered by Orlen Neptun Sp. z o. o. Temat spotkania brzmi "Układanie i serwis kabli podmorskich, cz. II".
Port Roenne na Bornholmie to obecnie jeden z głównych węzłów logistycznych dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Instalacja farmy Baltic Eagle zmierza już ku końcowi, a jeszcze w tym roku rozpocznie się realizacja kolejnego gigantycznego projektu – Baltic Power.
Wraz z powstaniem terminala instalacyjnego offshore w Świnoujściu, powierzchnia kraju wzrośnie o 1,25 ha. PORR Polska, główny wykonawca morskiej części inwestycji, udostępnił rzadkie ujęcia z przebiegu realizowanych prac.
Przedsiębiorcy sektora MŚP, szczególnie z takich branż jak: transport, spedycja, logistyka i produkcja, liczą na to, że większa ilość inwestycji offshore w Polsce otworzy im drogę do nowych kooperacji. Póki co jednak trwa etap „poznawania się”.
Budowa Terminala Instalacyjnego dla Morskich Farm Wiatrowych w Świnoujściu dla spółki Orlen Neptun jest zaawansowana w 50 proc. - poinformował w piątek Budimex. Zakończenie prac jest planowane na marzec 2025 r.
Budowa terminala offshore w Świnoujściu przebiega zgodnie z harmonogramem, ale zaczęła się o pół roku za późno, by zmitygować wszystkie ryzyka, jakie mogą pojawić się podczas prac. Dlatego Orlen zdecydował się na wykorzystanie portu w Rønne. Świnoujście nie będzie portem instalacyjnym dla pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej na żadnym etapie jej budowy. Posłuży jednak do budowy kolejnych.
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem