Celem obniżenia emisji CO2 w ramach transportu morskiego japońska firma Mitsui O.S.K. Lines (MOL) we współpracy z Chevron Shipping Company ogłosiły zawarcie umowy na instalację technologii Wind Challenger na budowanym gazowcu. Statek ten będzie pierwszą na świecie jednostką do transportu LNG od początku wyposażoną w system napędu wspomaganego wiatrem.
Drugi statek klasy Aurora firmy Höegh Autoliners, Höegh Borealis, został dostarczony podczas uroczystej ceremonii chrztu. Program budowy nowego statku ma być dowodem na skuteczność globalnej współpracy i świadectwem tego, co można osiągnąć, gdy najlepsze w swojej klasie firmy z całego świata spotykają się ponad branżami, granicami i kulturami.
Firmy z południowo-zachodniej części Wielkiej Brytanii mogą ubiegać się o dofinansowanie do 100 tys. funtów na projekty związane z rozwojem autonomicznych statków, czystych technologii w gospodarce morskiej i rozwoju technologii informatycznych na potrzeby transportu morskiego. Porty otrzymają 1,5 mln GBP na rozwój zielonych korytarzy. Na Tamizie powstanie hub wodorowy, a u brzegów Wielkiej Brytanii wyspa produkująca zielony wodór. Energię będzie czerpać z wiatru słońca i morskich fal.
Energetyka wiatrowa na morzu może przyczynić się do obniżenia cen energii elektrycznej na rynku - wynika z najnowszej analizy Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW). 18 GW z morskiej energetyki wiatrowej mogłoby zmniejszyć ceny energii nawet o 50 proc. „Skuteczne przeprowadzenie aukcji, a więc właściwe zaprojektowanie systemu wsparcia dla inwestycji w offshore z tzw. II fazy, się opłaci” - przekonywał Janusz Gajowiecki, prezes PSEW, podczas konferencji prasowej „Offshore - to się opłaca”.
Energetyka wiatrowa na morzu przyczyni się do obniżenia cen energii elektrycznej na rynku – wynika z najnowszej analizy Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. Eksperci wyliczyli, że jeśli do miksu energetycznego wprowadzimy 18 GW z morskiej energetyki, to obniżymy cenę energii nawet o 50%, w porównaniu do ceny, którą uzyskamy przy wprowadzeniu jedynie 5,9 GW.
Zbliża się rozpoczęcie działalności dwóch gigantów branży transportu kontenerowego drogą morską w ramach nowej, długoterminowej współpracy operacyjnej o nazwie Gemini Cooperation, która rozpocznie się w lutym 2025 roku. Ambicją obu firm jest zapewnienie zwiększonej efektywności operacyjnej na połączonej linii oceanicznej i przyspieszenie dekarbonizacji ich flot.
Trwające od 3 do 6 września targi SMM Hamburg to odbywające się co dwa lata największe wydarzenie międzynarodowe poświęcone przemysłowi morskiemu. To tutaj mogły się zaprezentować stocznie oraz firmy związane z branżą morską z całego świata. Polski akcent tegorocznej edycji był wyjątkowo mocny, gdyż swoją ofertę zaprezentowało ponad 40 polskich wystawców.
Większość statków wykorzystuje silniki diesla do napędu i wytwarzania energii, a duże statki oceaniczne są zazwyczaj napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokoprężnymi. Badanie DNV wykazało, że 25 tys. największych statków, czyli 30% światowej floty, odpowiadało za 80% emisji CO2 – informują autorzy najnowszego raportu DNV Maritime Forecast To 2050.
Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.
Rosnący popyt na energię we wszystkich regionach oraz niedoinwestowanie w gaz i czystą energię zagrażają globalnym dostawom energii, a cele energetyczne na rok 2030 są wyraźnie nieosiągalne. Globalne rynki gazu pozostają w kruchej równowadze przy ograniczonym wzroście podaży. Popyt rośnie stale, o 1,5% w 2023 r., z oczekiwanym przyspieszeniem do 2,1% do końca 2024 r.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów