Choć za oknem fala letnich upałów, w globalnych łańcuchach dostaw już widać, że biznes przygotowuje się na Święta Bożego Narodzenia, nawet kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics po długotrwałym wzroście cen transportu pojedynczego kontenera morskiego na rynku pojawiła się chwilowa stabilizacja. Wysokie stawki nie są jednak jedynym wyzwaniem, z którym mierzy się transport morski.
Eksplozja kontenera na statku YM Mobility, do której doszło w miniony piątek w chińskim porcie Ningbo-Zhoushan może mieć poważne konsekwencje i wpływ na globalne łańcuchy dostaw. Ostrzega przed tym Container xChange, internetowa platforma handlu i dzierżawy kontenerów.
W piątek w chińskim porcie Ningbo-Zhoushan doszło do eksplozji na statku należącym do tajwańskiej firmy żeglugowej Yang Ming Marine Transport Corp.
Dopiero co wyszedł ze stoczni i został odebrany przez armatora, a już przypłynął do Polski: w zeszłym tygodniu w Baltic Hubie pojawił się nowy kontenerowiec linii OOCL: OOCL Sweden.
Choć na rynku nie brakuje zawirowań spowodowanych choćby koniecznością przekierowania kontenerowców pływających między Azją i Europą na znacznie dłuższą trasę, największe porty kontenerowe w Chinach zaliczyły w pierwszej połowie roku wzrost.
Modernizacja gdyńskiego portu sprzyja przyjmowaniu coraz większych kontenerowców. Przy Nabrzeżu Helskim w BCT zatrzymał się MSC Adya, jeden z najnowszych nabytków włosko-szwajcarskiego giganta branży żeglugowej. Jednocześnie jest jednym z ostatnich, jakie weszły tam w ramach połączenia między portami wykorzystywanego przez tę firmę w dotychczasowej formie.
Chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło na początku lipca br. nowy szlak handlowy o nazwie Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR) – podała służba prasowa gubernatora i rządu Obwodu Archangielskiego. Trasa ma długość 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską, a jej przebycie zajmuje 20–25 dni, co znacznie skróci czas dostaw w porównaniu z tradycyjnymi trasami – informuje operator. W 2024 r. tym korytarzem multimodalnym planuje się przewieźć ponad 20 tys. TEU.
MSC łączy swoje linie SWAN i SENTOSA, obejmujące Daleki Wschód, Morze Bałtyckie i zachodnie wybrzeże USA w jeden serwis SWAN-SENTOSA. Będzie poruszać się nim 20 statków.
Kongres Polskie Porty 2030 otworzył dyskusję na temat tego jaką rolę będą spełniały polskie porty morskie w perspektywie 2040, a nawet 2050 r. Porty na świecie rozwijają się niezwykle dynamicznie, bo wymuszają to potrzeby globalizacji. Gospodarka polska coraz głębiej wkomponowuje się w światową i porty morskie mają w tym niepodważalny udział.
Linie żeglugowe MSC poinformowały o zmianie rotacji serwisu kontenerowego Swan, który zawija również do Polski. Statki będą wpływać także do Hamburga.
Kolejne zatrucie Odry? Od 2 sierpnia wyłowiono 24 tony martwych ryb
MSC Poesia w Porcie Gdynia
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe
Koniec gdańskiego rybołówstwa? Dwa ostatnie kutry rybackie idą na złom