W Concarneau odbyła się 2 lipca tego roku ceremonia wodowania przyszłego Tournai (M941), trzeciego z dwunastu okrętów przeciwminowych w ramach belgijsko-holenderskiego programu rMCM. Wiąże się on z modernizacją i rozwojem zdolności przeciwminowych obu tych państw. Wodowanie zostało przeprowadzone przez Kership, głównego wykonawcę przemysłowego programu, w imieniu francuskiego stoczniowca Naval Group, będącego głównym podmiotem odpowiedzialnym za to przedsięwzięcie.
Z końcem czerwca Agencja Uzbrojenia miała zakończyć trwające od roku wstępne konsultacje rynkowe w sprawie zakupu okrętów podwodnych w ramach programu "Orka". Teraz pojawia się oczekiwanie na dalszy przebieg prac, w tym podanie firm zaproszonych do udziału w przetargu.
We francuskim porcie w Lorient 27 czerwca odbyła się ceremonia przekazania drugiej korwety serii Gowind, Al-Emarat (P111), zamówionej przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, zbudowanej przez Naval Group. Jest to finał umowy zawartej w 2019 roku, niemniej załoga okrętu będzie kontynuować we Francji szkolenie operacyjne w ramach rozwiązań serwisowych oferowanych przez dostawcę. Na początku lipca jednostka wyruszy do portu wojennego w Abu Zabi, gdzie będzie stacjonować i skąd wyruszy do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem.
Nie słabną kontrowersje wokół marcowego wyniku przetargu na okręty podwodne dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Resort obrony przedstawił proces całego przedsięwzięcia, odpowiadając tym samym na krytykę. Mimo to emocji oraz negatywnych opinii nie brakuje.
Brazylijska marynarka wojenna, agencja zamówień publicznych EMGEPRON oraz firma Águas Azuis, założona przez Thyssenkrupp, Embraer Defence & Security i Atech, wspólnie świętowały położenie stępki pod najnowocześniejszą fregatę w kraju. Ceremonia odbyła się 6 czerwca 2024 r. w stoczni Thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul w Itajaí. Przyszły Jerônimo de Albuquerque jest drugim okrętem w brazylijskim programie fregat typu Tamandaré, w ramach którego mają zostać zbudowane łącznie cztery jednostki.
Ogłoszony 15 marca br. wybór Naval Group jako dostawcy okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) wywołał poruszenie wśród osób zajmujących się jak i zainteresowanych tematyką morską. Głośno niezadowolenie pokazywali także pozostali oferenci, którzy chcą walczyć o kontrakt. Ponadto już mówi się, że zakup jednostek od Naval Group może okazać się dla zamawiającego problematyczny.
Od 25 do 28 maja w Gdyni można było zobaczyć okręt Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), Commandant Blaison (F 793). Jednostka wyjątkowej klasy awizo, typu D'Estienne d'Orves, wykonuje zadania na Morzu Bałtyckim w związku z zaangażowaniem Francji w ochronę prawej flanki NATO.
Włoska firma z branży stoczniowej podpisała kontrakt na budowę dwóch kolejnych fregat dla US Navy. W jej stoczni Fincantieri Marine Marinette, znajdującej się w USA, zostało zaplanowanych sześć okrętów tej klasy. Aktualnie trwa budowa pierwszej z nich.
Od roku trwają wstępne konsultacje rynkowe w związku z "Orką", programem zakupu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Z racji na znaczenie tego przedsięwzięcia dla sił morskich oraz stanu potencjału podwodnego formacji, jest to obecnie jeden z najbardziej komentowanych i kontrowersyjnych programów rozwojowych morskiego rodzaju sił zbrojnych.
We francuskim Lorient odbyła się 15 kwietnia ceremonia położenia stępki pod przyszły HS Formion (F-603). To trzecia, przeznaczona dla Grecji fregata serii FDI HN, która ma wzmocnić morski potencjał kraju.
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk