Pomimo utrzymujących się konfliktów geopolitycznych i zagrożeń klimatycznych, w 2023 r. światowy przemysł morski odnotował rekordowo niską liczbę strat dużych statków. Według Allianz Safety and Shipping Review 2024 światowy przemysł morski osiągnął nowy kamień milowy w zakresie bezpieczeństwa w 2023 r., a straty dużych statków spadły do rekordowo niskiego poziomu zaledwie 26 w ciągu roku.
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu ETA.fm, w którym prowadzący razem z Mateuszem Kowalewskim, prezesem portalu GospodarkMorska.pl, podsumują ostatnią edycję Kongresu Polskie Porty 2023.
Stocznia MOL Coastal Shipping przeprowadziła ceremonię chrztu i wodowania Daiichi Meta Maru, pierwszego w Japonii tankowca przybrzeżnego napędzanego metanolem. Statek ma zostać dostarczony do zamawiającego w grudniu.
Maersk wchodzi do gry w offshore wind z konkretnie określonym zamiarem podkręcenia tempa rozwoju branży. Stawka jest wysoka – redukcja czasu instalacji turbin o 30%.
Od wielu tygodni rosną ceny transportu morskiego. Średnia cena transportu kontenera jest dziś o ponad 250 proc. wyższa niż rok temu, a koszty mogą rosnąć dalej, co utrudnia handel i walkę z inflacją. Za wiele produktów będziemy płacić więcej, zmniejszą się także zyski sprzedawców detalicznych. Zyskują natomiast firmy spedycyjne – akcje Maersk wzrosły ponad 8 proc. w ciągu ostatniego tygodnia.
MSC łączy swoje linie SWAN i SENTOSA, obejmujące Daleki Wschód, Morze Bałtyckie i zachodnie wybrzeże USA w jeden serwis SWAN-SENTOSA. Będzie poruszać się nim 20 statków.
Kilka dni temu ruszył pociąg po torach nowo zbudowanej linii kolejowej łączącej Zatokę Perską z Morzem Kaspijskim. Zapewnia połączenie krajów przygranicznych Morza Kaspijskiego i Azji Środkowej z Oceanem Indyjskim. We wstępnej fazie połączenie umożliwi transport 7 mln ton towarów, a docelowo 10 mln ton. Znaczenie połączenia rośnie niebywale z chwilą ograniczenia żeglugi w Zatoce Adeńskiej i rosnącej wymiany między Rosją, Iranem oraz Indiami.
Firma Blue World ogłosiła udany test pierwszego na świecie systemu ogniw paliwowych HT PEM o mocy 200 kW. Test zakończono w nowo utworzonych obiektach testowych połączonych z fabryką Blue Aalborg, gdzie produkowane są ogniwa paliwowe do systemu.
Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem kolejnego tygodnia 2024 [CW25’24]. Głównym tematem odcinka jest fakt, że Unia Europejska planuje wprowadzenie ceł wyrównawczych na chińskie samochody elektryczne, co może podnieść ich ceny i ograniczyć dostępność tańszych pojazdów z Chin, jeśli rozmowy z Chinami się nie powiodą. Cła, mające zwalczać nieuczciwe subsydia, mogą wejść w życie już 4 lipca 2024 roku.
Dwaj duńscy potentaci dogadali się – Maersk będzie transportował ponadgabarytowe układy napędowe największej turbiny Vestas, noszącej nazwę V236.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości