Sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia w pełni. Dziś rano do Nabrzeża Francuskiego zawinął jeden z najczęściej odwiedzających Gdynię cruiserów – pływający pod banderą Panamy MSC Poesia.
Choć za oknem fala letnich upałów, w globalnych łańcuchach dostaw już widać, że biznes przygotowuje się na Święta Bożego Narodzenia, nawet kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics po długotrwałym wzroście cen transportu pojedynczego kontenera morskiego na rynku pojawiła się chwilowa stabilizacja. Wysokie stawki nie są jednak jedynym wyzwaniem, z którym mierzy się transport morski.
Mediterranean Shipping Company (MSC) złożył zamówienie w chińskiej stoczni Zhoushan Changhong International Shipbuilding na budowę 12 dużych kontenerowców dwupaliwowych, o pojemności 19 000 TEU. Wyróżniać je ma napęd LNG. To kolejny kontrakt między oboma podmiotami na statki napędzane gazem ziemnym.
Zapraszamy na wywiad z Przemysławem Głodkiem, ekspertem MSC Poland ds. elektronicznego konosamentu (eBL), o tym, jak ten cyfrowy dokument zmienia branżę transportu morskiego
Dzięki wprowadzeniu nowego narzędzia do optymalizacji planowania tras o nazwie OptiCruise, w 2026 roku gigant w branży żeglugi turystycznej MSC Cruises planuje zredukować emisję CO2 wszystkich statków ze swojej floty nawet o 15%.
Na blisko sześciohektarowej działce zlokalizowanej w zachodniej części Portu Gdynia, powstanie nowoczesny depot kontenerowy. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał właśnie 20-letnią umowę dzierżawy z firmą MEDLOG Poland, będącą częścią grupy MSC, jednego z największych przedsiębiorstw żeglugowych na planecie.
Udział w rynku 4 operatorów terminali, którzy są powiązani z przewoźnikiem, nadal rośnie i wzrósł 38,2 % w 2021 r. do 40,5 % w 2023 r. Podobna sytuacja ma miejsce wśród operatorów liniowych, z których 4 dominuje na rynku przewozów kontenerów. Operatorzy portów morskich i terminali muszą wziąć jeszcze pod uwagę fakt, że logistycy optymalizują morskie trasy dowozu obliczając ślad węglowy dla każdego towaru od drzwi do drzwi.
W 2024 roku obserwujemy gwałtowny wzrost cen frachtów morskich na trasie z Azji do Europy. Sytuacja ta wynika z przede wszystkim z sytuacji na Morzu Czerwonym gdzie dalej występuje konflikt z atakami ugrupowań bojowniczych i kontenerowce zmuszone są do opływania wybrzeży Afryki przez co czas transportu znacząco się wydłuża.
Jak informowaliśmy, w terminalu kontenerowym BCT w Porcie Gdynia w zeszłym tygodniu pojawił się statek MSC Adya, jedna z najnowszych jednostek żeglugowego giganta MSC. Przy przeładunku 364-metrowca w terminalu padł rekord przeładunkowy.
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem kolejnego tygodnia 2024 [CW29'24] w żegludze morskiej.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju