• <
mewo_2022
nauta_2024
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kongres Polskie Porty 2030. Bezpieczne porty to silna gospodarka [wideo]

Druga edycja Kongresu Polskie Porty 2030 uwydatniła znaczenie kompleksowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Od wyzwań geopolitycznych, przez zagadnienia ubezpieczeniowe, po nowoczesne technologie i inwestycje infrastrukturalne – kluczowe jest strategiczne planowanie i współpraca. Tylko poprzez zintegrowane działania można zapewnić stabilność operacyjną portów i bezpieczeństwo gospodarcze kraju.

27.06.2024, 23:50
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kongres Polskie Porty 2030: „Strategy & Future”. Przed portami wyzwania, ale potrzeba kolei

Pierwsza dyskusja podczas tegorocznego Kongresu Polskie Porty 2030 poświęcona była potencjałowi i perspektywom najważniejszych portów w kraju. W wielowątkowej rozmowie wzięli udział ich reprezentanci, a poprowadził ją Mateusz Kowalewski.

10.06.2024, 12:13
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polskie rolnictwo potrzebuje agroportów

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

29.04.2024, 10:34
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich

Od 2014 roku jest rozwijane przedsięwzięcie, mające połączyć kilka państw Europy Wschodniej, aby zapewnić lepszy transport towarowy. Na modernizacji kolei państw nadbałtyckich szczególnie mają zyskać porty morskie, gdyż pozwoli to sprawniej wywozić ładunki z terminali, zapewniając tym samym wydajniejsze przeładunki. Istniej pilna potrzeba stworzenia nowoczesnej infrastruktury kolejowej o europejskim standardzie, która pomoże integracji krajów bałtyckich z europejską siecią transportową i rynkiem zachodnioeuropejskim.

27.04.2024, 22:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polskie porty morskie wygenerowały 9,2 mld zł dla Skarbu Państwa. Czy koncepcja Trójportu jeszcze zwiększy te liczby?

Znajdujące się w portach morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu terminale przeładunkowe wygenerowały w 2023 roku 9,92 mld zł przychodu dla Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy. Eksperci wskazują, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i realizacja tzw. Trójportu może jeszcze te wpływy zwiększyć.

14.04.2024, 15:05
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Australia wybiera BAE Systems i ASC do budowy okrętów podwodnych o napędzie atomowym

Rząd australijski wybrał firmy BAE Systems i ASC Pty Ltd do budowy nowej australijskiej floty okrętów podwodnych o napędzie atomowym w ramach najnowszego znaczącego osiągnięcia trójstronnego paktu bezpieczeństwa AUKUS zawartego między Australią, Wielką Brytanią i USA. Wicepremier Australii Richard Marles i sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Grant Shapps ogłosili tę wiadomość w Australii, wyznaczając kolejny krok na drodze do budowy i eksploatacji przez to państwo okrętów podwodnych o napędzie atomowym.

21.03.2024, 23:06
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego

Załadowanie zboża na statek trwa dziś w Polsce dwukrotnie wolniej niż w Niemczech, a rozładowanie przewożącego je pociągu: nawet czterokrotnie. Dlatego infrastruktura transportowa, w szczególności kolejowo-portowa, wymaga natychmiastowej rozbudowy i modernizacji, aby potencjał polskich eksporterów rolnych mógł być w pełni wykorzystywany - to główna konkluzja debaty eksperckiej dot. bezpieczeństwa żywnościowego zorganizowanej podczas Kongresu Odporność 2024.

15.03.2024, 15:21
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Terminal intermodalny w Gdyni i inne inwestycje infrastrukturalne z 550 mln zł dofinansowania z CEF

Polska uzyskała największe ze wszystkich unijnych krajów dofinansowanie dla projektów realizowanych przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Na wsparcie czterech inwestycji – drogowych, kolejowych oraz terminala intermodalnego, Komisja Europejska przyznała Polsce 129,4 mln euro, tj. ok. 550 mln zł. Dofinansowanie wynosi 50% kosztów kwalifikowanych, a więc całkowita wartość inwestycji to ok. 1,1 mld zł.

24.01.2024, 23:59
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Port Kołobrzeg. Duży wzrost przeładunków

W 2023 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowane zostało 277,8 tys. ton ładunków. To aż o 63% więcej niż w 2022 roku.

21.01.2024, 23:59
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Port Gdańsk na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków

Rok 2023 r. to drugi rok wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję. Ta sytuacja zupełnie zmieniła dotychczasowe łańcuchy dostaw i wymagała przemodelowania gospodarek, w tym także gospodarki naszego kraju. Kluczową rolę odegrały tu porty morskie, zwłaszcza największy polski port w Gdańsku. Zapewniły dostawy towarów z nowych kierunków.

28.12.2023, 06:00

Dziękujemy za wysłane grafiki.