• <
mewo_2022
nauta_2024
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Orlen: wykorzystanie Rønne zamiast Świnoujścia to mitygacja ryzyka, ale polski terminal pozostaje strategicznym projektem

Budowa terminala offshore w Świnoujściu przebiega zgodnie z harmonogramem, ale zaczęła się o pół roku za późno, by zmitygować wszystkie ryzyka, jakie mogą pojawić się podczas prac. Dlatego Orlen zdecydował się na wykorzystanie portu w Rønne. Świnoujście nie będzie portem instalacyjnym dla pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej na żadnym etapie jej budowy. Posłuży jednak do budowy kolejnych.

15.07.2024, 23:45
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy

Załoga Nowy Sztynort Osada Wolności Giżycka Grupa Regatowa z komfortowym zapasem punktowym wygrała 3 rundę Ekstraklasy Polskiej Ligi Żeglarskiej, która została rozegrana podczas Gdynia Sailing Days. Kolejne miejsca na podium zajęły ekipy UKS Żeglarz Wrocław oraz AZS WAT Warszawa. Liderzy rankingu sezonu, Pogoń Szczecin, spadli poza podium, a przed finałem w Szczecinie ligową tabelę otwiera Yacht Club Sopot.

15.07.2024, 23:29
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej

Wspierani przez Iran jemeńscy bojownicy pozostają agresywni i atakują statki oraz okręty na newralgicznym akwenie, prowadzącym przez Kanał Sueski. Międzynarodowe siły morskie prowadzące działania obronne starają się im przeciwdziałać, pomimo że z powodów politycznych ich możliwości sprowadzają się do akcji obronnych.

15.07.2024, 13:27
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Czerwone światło na Morzu Czerwonym. Huti nadal zakłócają globalny transport morski

Mijają kolejne miesiące kryzysu transportu morskiego na Morzu Czerwonym, a rozwiązania problemu trapiącą światową żeglugę nie widać. Mając na uwadze permisywność społeczności międzynarodowej w stosunku do jemeńskich rebeliantów Huti, można zasadnie zastanawiać się, czy tak długie trwanie statusu quo nie jest celowym działaniem.

13.07.2024, 17:00
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA

Statek Ultra Galaxy parę dni temu uległ wypadkowi w wyniku, którego obecnie osiadł na mieliźnie i jest prawie przewrócony na bok. Obecnie trwa akcja ratunkowa mająca na celu odciążenie statku.

13.07.2024, 14:35
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Grzegorz Pettke, nowy prezes PRS, stawia na kadry i nowe technologie [wywiad]

Obejmując stanowisko prezesa Polskiego Rejestru Statków S.A., Grzegorz Pettke, przynosi ze sobą ambitne plany przekształcenia instytucji. W rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl, nowy szef PRS przedstawia swoją strategię, która obejmuje rozszerzenie usług, modernizację technologiczną oraz wzmocnienie roli firmy jako ważnego gracza na międzynarodowej arenie morskiej.

11.07.2024, 16:21
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy

Japońska firma transportowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) przekazała, że 10 lipca br. w stoczni Oshima Shipbuilding w Saikai (prefektura Nagasaki) zakończono budowę masowca ultramax o nazwie Green Winds. Jego wyjątkowość polega na tym, że jest drugą jednostką wyposażoną w system napędu wiatrowego Wind Challneger.

11.07.2024, 14:24
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Największe zielone rorowce wyszły w swój pierwszy rejs

Chińska firma transportowa Cosco Shipping Lines poinformowała, że w morze wyszły jej dwa nowe nabytki, statki ro-ro z napędem dwupaliwowym Liao He Kou (IMO: 9991757) i Min Jiang Kou (IMO: 9991771). Mają być one największymi jednostkami tego typu, posiadającymi silniki zgodne z ideą dekarbonizacji branży morskiej.

11.07.2024, 12:53
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – „zabrudzenie” konosamentu/LOI

Jedną z trzech funkcji konosamentu jest potwierdzenie ilości oraz stanu ładunku przyjętego do przewozu. W obrębie tej funkcji dochodzi często do istotnego sporu pomiędzy przewoźnikiem, wystawcą konosamentu a frachtującym (stroną ładunkową). W interesie przewoźnika jest zamieścić w konosamencie nie tylko precyzyjne informacje dotyczące ilości, rodzaju i jakości załadowanego towaru, ale również odnotować wszelkie zauważone w trakcie załadunku uszkodzenia i ubytki ładunku.

11.07.2024, 11:25
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Na morskich szlakach bardzo niespokojnie. Raport wypadków i zdarzeń morskich – czerwiec 2024 r.

Pomimo utrzymujących się konfliktów geopolitycznych i zagrożeń klimatycznych, w 2023 r. światowy przemysł morski odnotował rekordowo niską liczbę strat dużych statków. Według Allianz Safety and Shipping Review 2024 światowy przemysł morski osiągnął nowy kamień milowy w zakresie bezpieczeństwa w 2023 r., a straty dużych statków spadły do rekordowo niskiego poziomu zaledwie 26 w ciągu roku.

10.07.2024, 20:50

Dziękujemy za wysłane grafiki.