Marynarka Wojenna Ukrainy (Військово-Морські Сили ЗС України) zaprezentowała nagranie, na którym widać, jak z tureckiej stoczni wychodzi pierwsza z dwóch zamówionych korwet typu Ada, Hetman Iwan Mazepa (F211) celem odbycia kolejnych prób morskich, trwających od maja tego roku. W ten sposób kraj pokazuje dążenie do odbudowy swojego morskiego potencjału oraz zapewnienia bezpieczeństwa w domenie morskiej. To też dowodzi, że mimo sukcesów w wykorzystaniu dronów, władze nie rezygnują z inwestycji w klasyczne siły okrętowe.
W Sieci pojawiły się zdjęcia prezentujące jedną z dwóch korwet opartych na typie Ada, budowanych w Turcji dla Sił Morskich Ukrainy. Pierwsza z nich, Ivan Mazepa, rozpoczyna próby morskie. Wskazuje to na intensywny zakres prac nad okrętem, który w niedalekiej przyszłości ma stanowić trzon floty działającej pod niebiesko-żółtą banderą.
W tureckiej stoczni odbyła się uroczystość, w trakcie której prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełeński podpisał decyzję o nadaniu nazwy drugiej powstającej korwecie dla sił morskich państwa. Otrzyma imię Hetman Iwan Wyhowski. Jednostka ma być istotnym wzmocnieniem marynarki wojennej, która ma bardzo ograniczone zdolności działania.
Dokładnie rok temu siły ukraińskie przeprowadziły skuteczny ostrzał rakietowy skierowany na jednostki morskie Federacji Rosyjskiej stacjonujące w okupowanym Berdiańsku. Zniszczono wtedy okręt desantowy proj. 1171 Saratow. Z tej okazji naczelny dowódca sił ukraińskich gen. Walerij Załużny, opublikował nagranie z tej akcji.
Pomimo toczącej się wojny ukraińska armia stale dąży do wzmocnienia swojego potencjału. Dotyczy to również sił morskich. W Turcji miała miejsce ceremonia cięcia blach pod korwetę typu Ada, która w przyszłości wzmocni flotę Ukrainy.
Pomimo poniesionych strat sprzętowych i szkód w infrastrukturze stoczniowej Ukraina dąży do wzmocnienia swojego potencjału morskiego. W Mikołajewie zwodowano kolejny kuter artyleryjski projektu 58155.
Wojna na Ukrainie jest przede wszystkim konfliktem toczącym się na lądzie, w który jest zaangażowanych po obu stronach dziesiątki tysięcy żołnierzy, z użyciem ogromnej ilości sprzętu wojskowego. Błędem byłoby jednak ignorować morski aspekt zmagań, szczególnie z racji na gospodarcze znaczenie ukraińskich portów i transportu m.in. zboża, co było powodem licznych pertraktacji z udziałem obu walczących stron oraz mediacji innych państw. W drugiej części artykułu zostaną przedstawione morskie siły obu stron i przebieg zmagań.
Rankiem 24 lutego 2022 roku obudziliśmy się w nowej rzeczywistości. Niewypowiedziany najazd Federacji Rosyjskiej na Ukrainę był wstrząsem dla świata, a szczególnie dla przyzwyczajonej do wielu lat pokoju Europy. Tocząca się równy rok wojna okazała się wyzwaniem także dla gospodarki morskiej, przypominając jak ważne jest zapewnienie skutecznej ochrony wód terytorialnych i portów w obliczu zagrożenia wrogim atakiem.
Zdaniem obserwatorów siły rosyjskie użyły bezzałogowego statku powierzchniowego (USV) do ataku na strategiczny most między Ukrainą a Mołdawią. Jest to pierwsze znane rosyjskie użycie tego typu jednostki w walce.
W porcie w Mikołajowie na południu Ukrainy celowo zatopiono fregatę Hetman Sahajdaczny, flagowy okręt ukraińskiej marynarki wojennej - informuje w czwartek serwis Euromaidan PR na Twitterze.
Dzień Dostawcy MFW Bałtyk 2 i 3 już we wrześniu
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024