Od kilku dni Polska i jej sąsiedzi zmagają się z największymi od lat podtopieniami. Dziesiątki miast i mniejszych miejscowości zostało zalanych, a setki osób ewakuowano z zagrożonych obszarów. W wielu miejscach doszło do zerwania tam i zapór wodnych. Artykuł aktualizowany.
Niezależnie od skali zmian technologiczno-operacyjnych, jakie objęły międzynarodowy transport morski (czy szerzej międzynarodowy transport multimodalny), w dalszym ciągu, kapitan pozostaje centralną postacią jako osoba sprawująca kierownictwo statku i która, ex lege, jest przedstawicielem armatora (przewoźnika) w zakresie spraw związanych z wykonaniem żeglugi, zarządzaniem statkiem i ładunkiem.
Służby ratunkowe, osłaniane przez okręty europejskiej operacji EUNAVFOR Aspides, rozpoczęły kolejną próbę odholowania greckiego tankowca MV Delta Sounion, który 21 sierpnia został uszkodzony w wyniku ataku przeprowadzonego przez jemeńskich bojowników Huti. Wcześniej akcję uniemożliwiła obawa przez ich dalszą, agresywną działalnością. Od momentu ataku statek pozostaje zacumowany i wciąż mają na nim miejsce pożary. Zdaniem służb zagrożenie wyciekiem jest wciąż znaczne.
Niemal codziennie siły międzynarodowej koalicji niszczą pozycje bojowników Huti oraz powstrzymują ich próby ataków na żeglugę w regionie. Statki i okręty w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej wciąż są zagrożone, czego przykładem jest uszkodzony 21 sierpnia tankowiec MV Delta Sounion, któremu grozi wyciek ropy i tym samym katastrofa ekologiczna w regionie.
Statki przewożące ropę zostały zaatakowane przez jemeńskich bojowników Huti na obszarze Morza Czerwonego. Obie jednostki zostały trafione, niemniej mimo szkód mogły płynąć dalej. Siłom międzynarodowym nie udało się powstrzymać pożaru na wcześniej zaatakowanym statku, który płonie od niemal dwóch tygodni i stanowi poważne zagrożenie dla środowiska.
W rejonie zaatakowanego przez jemeńskich separatystów Huti tankowca Sounion wykryto na Morzu Czerwonym "potencjalny wyciek" ropy długości 3,7 km., powiadomiła w piątek agencja Reuters, powołując się na dokument, jaki otrzymała Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego.
Rosnący popyt na energię we wszystkich regionach oraz niedoinwestowanie w gaz i czystą energię zagrażają globalnym dostawom energii, a cele energetyczne na rok 2030 są wyraźnie nieosiągalne. Globalne rynki gazu pozostają w kruchej równowadze przy ograniczonym wzroście podaży. Popyt rośnie stale, o 1,5% w 2023 r., z oczekiwanym przyspieszeniem do 2,1% do końca 2024 r.
Namibia zabroniła we wtorek statkowi Kathrin cumowania w swoim największym porcie Walvis Bay w związku z podejrzeniami, że w jego ładowni przewożona jest broń i materiały wybuchowe przeznaczone dla Izraela, poinformowała ministra sprawiedliwości Namibii Yvonne Dausab.
Australia obejmie w październiku dowództwo nad misją morską chroniącą szlaki handlowe na Morzu Czerwonym przed atakami rebeliantów Huti. Ale nie wyśle w ten region własnych sił morskich.
Departament Stanu USA przestrzegł w sobotę przed możliwą katastrofą ekologiczną na Morzu Czerwonym po ataku jemeńskich rebeliantów Huti na grecki tankowiec Sounion. Na uszkodzonym, dryfującym statku w piątek wybuchły pożary.
RZGW w Gdańsku: fala powodziowa do regionu dopłynie za 1,5-2 tygodnie, ale ma nie stanowić zagrożenia
Wielki Finał PGE PolSailing: żeglarska pasja i edukacja spotkają się na Jeziorze Solińskim
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku