W bazie marynarki wojennej Haakonsvern w norweskim Bergen odbyło się spotkanie zastępców szefów sztabów i obrony reprezentujących 12 państw członkowskich Grupy Północnej. Głównym tematem była sytuacja w rejonie Morza Bałtyckiego i utrzymanie bezpieczeństwa na tym akwenie.
Z Nabrzeża Angielskiego w Gdyni w swój przedostatni rejs w tym sezonie wypłynął statek szkoleniowo-badawczy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Horyzont II.
Dzisiaj o godzinie 16 z Nabrzeża Angielskiego w Gdyni w swój przedostatni rejs w tym sezonie wypłynął statek szkoleniowo-badawczy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Horyzont II.
Zdolny do poruszania się na mroźnym akwenie patrolowiec Royal Navy HMS Protector opuści daleką północ i zmierza w rejon antarktyczny. Oprócz zadań związanych z bezpieczeństwem jednostka ma zajmować się także działalnością naukową.
Naukowcy pracują nad metodą przechowywania próbek genetycznych, która pozwoli na wysyłanie materiału biologicznego na Księżyc. Chcą tam stworzyć bank danych wielu gatunków, by chronić ziemską bioróżnorodność. Na pierwszy ogień wzięli niewielką rybkę z Hawajów.
W stoczni Vard Langsten odbyła się uroczystość nadania nazwy dla patrolowca typu Jan Mayen dla norweskiej straży wybrzeża, przeznaczonego do działania w rejonie arktycznym. Tak jak poprzednie jednostki tej serii, Hopen (W312) wyróżnia się ogromnymi, jak na tę klasę, rozmiarami i wypornością. Chrzest jest połączony z przekazaniem patrolowca zamawiającemu.
WWF, jedna z największych organizacji ekologicznych na świecie, zarzuciła rządowi Norwegii naruszenie prawa przy wydawaniu zgody na podmorskie badania, które są wstępem do rozpoczęcia górnictwa głębinowego dna oceanicznego. Do sądu w Oslo trafił pozew w tej sprawie.
Ostatni prywatny grunt o powierzchni 60 km kwadratowych na strategicznie położonym archipelagu Svalbard w Arktyce został wystawiony na sprzedaż. Według ekspertów działkę mogą teoretycznie kupić osoby lub firmy powiązane z Rosją lub Chinami.
Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
70 lat temu, 27 kwietnia 1954 roku, zmarł Antoni Bolesław Dobrowolski – jeden z pierwszych polskich polarników i prekursor kriologii, czyli nauki o lodzie. Jego imię nosi nieużytkowana Polska Stacja Antarktyczna – ta położona na Antarktydzie kontynentalnej.
Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Uroczystość Wielkiego Bloku w CRIST S.A.
Polsko-litewskie rozmowy o inwestycjach transportowych
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów
PKP S.A. prowadzi rozmowy ze Szwecją w sprawie uruchomienia morskiego korytarza transportowego