Na początku stycznia obszarem "Rogu Afryki" wstrząsnęła informacja, że separatystyczny Somaliland podpisał z Etiopią umowę ws. dzierżawy fragmentu wybrzeża celem budowy portu i bazy morskiej. W zamian rząd w Addis Abebie miał uznać niepodległość tego utworzonego w 1991 roku i dotąd nieuznawanego na świecie państwa. Wiele państw oraz instytucji międzynarodowych wydało oświadczenia w związku z tym.
Nie milkną echa umowy podpisanej przez rząd Etiopii i separatystycznego Somalilandu 1 stycznia tego roku. W ramach dzierżawy wybrzeża ma powstać port przeładunkowy i potencjalnie także baza odtworzonej etiopskiej marynarki wojennej. Państwa regionu gwałtownie sprzeciwiły się temu przedsięwzięciu, a dążąca do utrzymania swojej integralności Somalia planuje odzyskać kontrolę nad regionem, który oderwał się od niej ponad 30 lat temu.
Po tym jak 1 stycznia Etiopia podpisała tzw. protokół ustaleń z separatystyczną republiką Somalilandu w sprawie korzystania z jednego z jej portów i dzierżawy wybrzeża, umowę tę skrytykowali członkowie zrzeszenia państw arabskich, jako „naruszenie suwerenności i integralności terytorialnej Somalii”.
Etiopia podpisała tzw. protokół ustaleń z samozwańczą republiką Somalilandu w sprawie korzystania z jednego z jej portów. Są to pierwsze kroki prawne na drodze do umożliwienia temu krajowi uzyskanie dostępu do morza – poinformował we wtorek premier Etiopii Abiy Ahmed.
Od czasu utraty dostępu do morza z powodu secesji Erytrei władze etiopskie szukają sposobu na odzyskanie możliwości korzystania z portów morskich i tym samym włączenia się na nowo w międzynarodową gospodarkę morską. Ma to być impuls dla rozwoju państwa i przepływ towarowy. W związku z tym kraj wydzierżawi od nieuznawanej międzynarodowo Republiki Somalilandu 20 km morza. W zamian Etiopia jako pierwsza uzna to separatystyczne państwo Somaliland i obiecuje zapewnić mu udziały w Ethiopian Airlines
DP World i CDC Group nawiązały współpracę w celu rozwoju portów w Afryce i zobowiązały się do wydania 1,72 miliarda dolarów na infrastrukturę w ciągu najbliższych kilku lat.
DP World, operator portu z Dubaju, odnotował wzrost przychodów o 36,1 procent i wzrost zysku o 4,6 procent w całym roku 2019 w porównaniu z rokiem poprzednim.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju