Minister obrony Estonii Hanno Pevkur powiedział we wtorek, że sceptycznie podchodzi do wyjaśnień strony chińskiej, jakoby kontenerowiec NewNew Polar Bear, pływający pod banderą Hongkongu, przez przypadek uszkodził gazociąg Balticconnector jesienią ub.r.
Fińska policja nie potwierdza doniesień chińskich mediów, że kontenerowiec NewNew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu uszkodził jesienią ub. r. gazociąg Balticonnector między Finlandią a Estonią "przez przypadek". Śledztwo wciąż trwa – skomentowała fińska policja, zajmująca się sprawą od 10 miesięcy.
Władze w Pekinie przyznały w nocie, że należący do Chin frachtowiec uszkodził gazociąg bałtycki w październiku ub.r., ale miał to być "przypadek" - podaje w poniedziałek dziennik "South China Morning Post" (SCMP), powołując się na źródła. Służby estońskie i fińskie zaznaczają, że dokument nie ma znaczenia prawnego.
Rosyjskie władze poinformowały 8 lipca, że resort obrony Federacji Rosyjskiej wyznaczył na stanowisko dowódcy Floty Bałtyckiej wiceadm. Siergieja Lipilina. Na tym stanowisku zastąpił wiceadm. Władimira Worobiowa, który został zastępcą dowódcy morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Przemieszczając się między konkretnymi akwenami rosyjskie okręty i statki są pilnie obserwowane przez państwa NATO. Regularnie wysyłają swoje jednostki, aby śledzić ich działalność oraz "eskortować", gdy przemierzają ich wody.
Akcje, w wyniku których uszkodzono kilkukrotnie infrastrukturę krytyczną na Morzu Bałtyckim wymusiły na państwach regionu zwiększenie czujności oraz większą aktywność w zakresie budowy świadomości na temat bezpieczeństwa morskiego. To oznacza także regularne działania, w które są zaangażowane siły marynarek wojennych oraz służb. Jak się okazuje, skala działań, o które jest posądzana Rosja, jest nawet większa niż przypuszczano.
Międzynarodowe siły morskie pod przewodnictwem Wielkiej Brytanii, znane jako Połączone Siły Ekspedycyjne (Joint Expeditionary Force, JEF) rozpoczęły miesięczną serię ochronnych działań wojskowych, w ramach których wiele jednostek morskich i powietrznych przyczynia się do ochrony krytycznej infrastruktury podmorskiej na Atlantyku, Morzu Północnym i Bałtyku.
Czołowi eksperci z państwo Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego spotkali się 23 maja w Kwaterze Głównej NATO na pierwszym posiedzeniu nowej Sieci Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej (Critical Undersea Infrastructure Network). W obliczu rosnących wyzwań dla infrastruktury podmorskiej, sojusz wdraża nowe narzędzia w celu zwiększenia bezpieczeństwa podmorskich kabli i rurociągów oraz monitorowania potencjalnych zagrożeń.
Na Morzu Bałtyckim zaobserwowano okręt rozpoznawczy Czusowoj (GS 31), wchodzący w skład rosyjskiej Floty Północnej. Jednostka przeznaczona do m.in. rozpoznania radioelektronicznego ma odbyć przegląd konserwacyjny, niemniej są podejrzenia, że może być wykorzystywana do pozyskiwania informacji o infrastrukturze krytycznej państw nadbałtyckich.
Do Estonii na pokładzie ukraińskiego samolotu Antonow przyleciał komponent sił lądowych 3. Flotylli Okrętów. Morska Jednostka Rakietowa weźmie udział w cyklicznym, największym ćwiczeniu estońskich sił zbrojnych, trwających od 6 do 17 maja.
Kolejne zatrucie Odry? Od 2 sierpnia wyłowiono 24 tony martwych ryb
MSC Poesia w Porcie Gdynia
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe
Koniec gdańskiego rybołówstwa? Dwa ostatnie kutry rybackie idą na złom