Rosyjskie władze poinformowały 8 lipca, że resort obrony Federacji Rosyjskiej wyznaczył na stanowisko dowódcy Floty Bałtyckiej wiceadm. Siergieja Lipilina. Na tym stanowisku zastąpił wiceadm. Władimira Worobiowa, który został zastępcą dowódcy morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Przemieszczając się między konkretnymi akwenami rosyjskie okręty i statki są pilnie obserwowane przez państwa NATO. Regularnie wysyłają swoje jednostki, aby śledzić ich działalność oraz "eskortować", gdy przemierzają ich wody.
Akcje, w wyniku których uszkodzono kilkukrotnie infrastrukturę krytyczną na Morzu Bałtyckim wymusiły na państwach regionu zwiększenie czujności oraz większą aktywność w zakresie budowy świadomości na temat bezpieczeństwa morskiego. To oznacza także regularne działania, w które są zaangażowane siły marynarek wojennych oraz służb. Jak się okazuje, skala działań, o które jest posądzana Rosja, jest nawet większa niż przypuszczano.
Międzynarodowe siły morskie pod przewodnictwem Wielkiej Brytanii, znane jako Połączone Siły Ekspedycyjne (Joint Expeditionary Force, JEF) rozpoczęły miesięczną serię ochronnych działań wojskowych, w ramach których wiele jednostek morskich i powietrznych przyczynia się do ochrony krytycznej infrastruktury podmorskiej na Atlantyku, Morzu Północnym i Bałtyku.
Czołowi eksperci z państwo Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego spotkali się 23 maja w Kwaterze Głównej NATO na pierwszym posiedzeniu nowej Sieci Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej (Critical Undersea Infrastructure Network). W obliczu rosnących wyzwań dla infrastruktury podmorskiej, sojusz wdraża nowe narzędzia w celu zwiększenia bezpieczeństwa podmorskich kabli i rurociągów oraz monitorowania potencjalnych zagrożeń.
Na Morzu Bałtyckim zaobserwowano okręt rozpoznawczy Czusowoj (GS 31), wchodzący w skład rosyjskiej Floty Północnej. Jednostka przeznaczona do m.in. rozpoznania radioelektronicznego ma odbyć przegląd konserwacyjny, niemniej są podejrzenia, że może być wykorzystywana do pozyskiwania informacji o infrastrukturze krytycznej państw nadbałtyckich.
Do Estonii na pokładzie ukraińskiego samolotu Antonow przyleciał komponent sił lądowych 3. Flotylli Okrętów. Morska Jednostka Rakietowa weźmie udział w cyklicznym, największym ćwiczeniu estońskich sił zbrojnych, trwających od 6 do 17 maja.
Gasgrid Finland i estoński operator systemu przesyłu gazu Elering przekazały 22 kwietnia o rozpoczęciu wykorzystania rurociągu zgodnie z planem. Tym samym Balticconnector wznawia prace po ponad pół roku od uszkodzenia w wyniku działalności ludzkiej. Choć sprawcy incydentu pozostają nieznani, zdaniem śledczych z kilku państw było to celowe działanie, o które oskarża się Rosję.
Od czasu, gdy Szwecja oficjalnie przystąpiła do NATO 7 marca tego roku, okręty Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (SNMG-1) i Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (SNMCMG-1) odbyły pierwsze wizyty w porcie w Sztokholmie, cementujące relacje z nowym państwem członkowskim. Wizyty są okazją do wymiany doświadczeń między kadrą morską Szwecji i pozostałych krajów. Najnowszym gościem na szwedzkich wodach był niemiecki okręt FGS Donau, będący jednostką flagową SNMCMG-1.
Jak podają operatorzy rurociągu, estoński Elering oraz fiński Gasgrid Finland, zakończono remont Balticconnector zgodnie z planem. Był wyłączony z użycia od października ub. r. i w związku z tym pojawiły się kontrowersje w kwestii jego uszkodzenia w wyniku nie wypadku, lecz sabotażu.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości