Od maja Argentyna jest paraliżowana przez strajki sprzeciwiające się polityce prezydenta Javiera Mileia. Kraj zmaga się z rosnącą inflacją i kryzysem gospodarczym, mającymi być efektem wolonorynkowych reform. W ich efekcie spadła wartość waluty i pogorszyła się sytuacja bytowa wielu osób, a także spadła jakość usług publicznych z racji na cięcia w tym sektorze. Kolejny strajk ogłosiły morskie związki zawodowe, grożąc paraliżem portów.
Marynarki wojenne USA i Argentyny rozpoczęły w czwartek pierwsze od 14 lat wspólne manewry morskie z udziałem m.in. amerykańskiego lotniskowca. Komentatorzy oceniają je jako pokaz zacieśniania relacji pod rządami nowego prezydenta Argentyny Javiera Mileia.
Prezydent Chile Gabriel Borić oświadczył, że jego kraj stanowczo sprzeciwi się wszelkim próbom komercyjnego wydobycia surowców na Antarktydzie – podał w piątek portal Infobae, wiążąc to z doniesieniami o odkryciu tam przez Rosję olbrzymich złóż ropy.
Prezydent Argentyny Javier Milei przyznał w wyemitowanym w poniedziałek wywiadzie dla BBC, że Falklandy są obecnie "w rękach Wielkiej Brytanii" i mogą minąć dekady zanim jego kraj uzyska zwierzchnictwo nad spornym archipelagiem.
Kwestia zwierzchnictwa nad Falklandami nie podlega dyskusji i pozostaną one brytyjskie tak długo, jak ich mieszkańcy będą tego chcieli – oświadczył w niedzielę brytyjski minister spraw zagranicznych David Cameron przed rozpoczęciem podróży na sporny archipelag.
Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w zeszłym tygodniu przyjęła zmienioną strategię dekarbonizacji globalnej żeglugi na szczycie klimatycznym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80) w Londynie. Nowa strategia zakłada dostosowanie sektora do celu porozumienia paryskiego w zakresie ocieplenia klimatu o 1,5ºC, ale grupy ekologiczne skrytykowały "niejasne zobowiązania", które zostały uzgodnione.
Utrzymywanie miesiącami opustoszałego terminala portowego w Buenos Aires oraz nadmierna ilość statków rybackich, jakie pojawiły się w ostatnich dniach u brzegów Chile to zdaniem mediów przypadki niepokojącej aktywności Chin u brzegów Ameryki Południowej.
Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.
Ameryka Południowa to ważny kontynent z punktu widzenia międzynarodowej wymiany handlowej i transportu morskiego. W regionie mieszka około 430 mln ludzi, co zapewnia duże zaplecze rynkowe i spore dalsze możliwości rozwoju gospodarczego tego kontynentu i jego społeczności. Obecnie jest to region przede wszystkim eksportu wielu surowców naturalnych, ale także produktów rolnych i spożywczych. Import to z kolei przede wszystkim dobra konsumpcyjne, ale również często ładunki inwestycyjne.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości