Przewozy produktowcami spadły w ostatnim czasie na niektórych rynkach. Popyt na transport produktów jednak się utrzymuje ze względu na popyt przemysłu chemicznego oraz transportu. Popyt na przewozy tego typu zbiornikowcami utrzymuje się również ze względu na konieczność pokonywania dłuższych tras. Zagrożenia atakami Huti w Zatoce Adeńskiej sprawiło, że wzrosło zapotrzebowanie na tonomile pokonywane przez pracowite floty produktowców.
Firmy z sektora MŚP od 28 maja br. będą mogły wnioskować o fundusze w programie "Promocja marki innowacyjnych MŚP", by zwiększyć aktywność za granicą, m.in. przez udział w międzynarodowych targach w tym w EXPO 2025 w Japonii - poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości .
W odpowiedzi na wspólne ćwiczenia wojskowe Filipin, Stanów Zjednoczonych, Australii i Japonii na Morzu Południowochińskim Chiny przeprowadziły patrole morskie i powietrzne. Państwowe media chińskie określiły manewry jako prowokację.
Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.
Przywódcy Australii i państw Azji Południowo-Wschodniej zakończyli w środę trzydniowy szczyt, wzywając do powściągliwości na spornym Morzu Południowochińskim i trwałego zawieszenia broni w Strefie Gazy.
Australia i Azja Południowo-Wschodnia stoją w obliczu wspólnych zagrożeń w związku z rosnącymi napięciami w regionie Azji i Pacyfiku – oświadczyła w poniedziałek szefowa australijskiego MSZ Penny Wong. Otwierając szczyt państw regionu, zapowiedziała, że Canberra przekaże 64 mln dolarów australijskich (ok. 165 mln zł) na "wolne, otwarte" Morze Południowochińskie.
W 2023 r. globalne bezpośrednie inwestycje zagraniczne wzrosły o 3%, co zdaniem UNCTAD jest efektem mniejszych obaw przed recesją. W biznesie morskim inwestorzy byli aktywni szczególnie w sektorze Oil & Gas oraz produkcji owoców morza, turystyce, morskim transporcie i portach. Sektor morskiej energetyki wiatrowej przeżywał natomiast niespodziewane wycofywanie się z kontraktów, o czym pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.
Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
Podczas 18. Szczytu Azji Wschodniej (EAS) w Dżakarcie, w którym udział wzięli przedstawiciele 18 państw, a który obradował w ramach szczytu Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEA) USA i Japonia ostrzegły, że inwazja Rosji na Ukrainę i rosnąca asertywność Chin na Morzu Południowochińskim zagrażają globalnemu porządkowi – podaje w czwartek agencja Kyodo.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości