W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 38,1 mln ton ładunków. Gros z tego to paliwa płynne, które stanowią prawie 53 proc. przeładunków ogółem. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, głównie skonteneryzowana. Węgla jest za to na portowych nabrzeżach coraz mniej.
Kolejne śnięte ryby, które straciły życie w powodu zakwitu złotych alg pojawiły się w województwie zachodniopomorskim, lubuskim i dolnośląskim. Ostatnie doniesienia prasowe i stanowiska m.in. Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego budzą niepokój przedsiębiorców. Unia Izb Odry i Łaby apeluje o podjęcie jeszcze szerszych działań związanych z rewitalizacją Odry. – Złota alga nie ma barw politycznych. Nasza rzeka niezależnie od tego, kto rządzi w Polsce wymaga konsekwentnych i stanowczych działań rewitalizacyjnych.
Pierwsza dyskusja podczas tegorocznego Kongresu Polskie Porty 2030 poświęcona była potencjałowi i perspektywom najważniejszych portów w kraju. W wielowątkowej rozmowie wzięli udział ich reprezentanci, a poprowadził ją Mateusz Kowalewski.
W 2024 r. do portów we wschodniej części regionu Morza Bałtyckiego powróci więcej linii wycieczkowych. Ponadto kilka portów, w tym mniejsze, spodziewa się wzrostu liczby zawinięć w tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym – wynika z opublikowanej niedawno analizy rynku Cruise Baltic.
Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.
Dynamicznie rozwijająca się morska energetyka wiatrowa będzie potrzebowała statków instalacyjnych. Rynek jack-up’ów dla morskich farm wiatrowych jest uważnie obserwowany. Podpisywane są wciąż nowe kontrakty. Dzieje się to mimo zakłóceń na rynku MEW, wycofywania się z niektórych kontraktów i zmian w przetargach na nowe instalacje.
Unia Europejska wraz z europejskimi władzami portowymi zawarła w czwartek nowy sojusz publiczno-prywatny, aby zwiększyć wiedzę fachową i wymianę informacji i w ten sposób pomóc w walce z przemytem narkotyków i przestępczością zorganizowaną w UE.
Kluczowy obiekt dostarczający ropę naftową do Polski pochwalił się rosnącymi przeładunkami, podkreślając tym samym swój udział w rozwijaniu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Odbywa się to w sytuacji dynamicznej rozbudowy Naftoportu, który ma otrzymać w przyszłości nowe stanowisko przeładunkowe.
Rok 2023 był dla polskiej branży portowej istotny z racji na wychodzenie światowej gospodarki z pandemii COVID-19. Tak jak w poprzednich latach, upływał on pod znakiem dalszego rozwoju i rozbudowy portów, co oznaczało nowe inwestycje umowy, przetargi, a także wiele zrealizowanych przedsięwzięć. Swoje podsumowanie przygotował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W dniach od 28 do 30 listopada w Sopocie odbywała się konferencja Szefów forum Współpracy Służb Granicznych Państw Regionu Morza Bałtyckiego – BSRBCC (Baltic Sea Region Border Control Cooperation) zorganizowana, w ramach przewodnictwa Straży Granicznej w BSRBCC w 2023 r., we współpracy z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej Frontex.
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD