Połączenie PKN Orlen z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem może się przyczynić do spadku cen produktów firmy dla odbiorców końcowych - ocenił w środę wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin.
Skarb Państwa kontroluje proces przejmowania Lotosu przez PKN Orlen i nie zgodzi się na transakcję, jeśli uzna, że zagraża ona bezpieczeństwu - oświadczył wiceminister aktywów Zbigniew Gryglas.
Zgoda na połączenie PKN Orlen z Lotosem, wydana przez wiceszefową KE Margrethe Vestager mimo sprzeciwu urzędników, sygnalizuje bardziej polityczne podejście Komisji Europejskiej do polityki przemysłowej - pisze w poniedziałek portal Politico.
Kierowcy mogą zyskać na połączeniu dwóch paliwowych koncernów. – Wzmożenie siły nabywczej Orlenu na rynkach międzynarodowych to większa możliwość pozyskiwania taniej ropy i niższego kosztu tankowania – ocenia dr Jakub Bogucki z e-Petrol.pl. Zgoda Komisji Europejskiej na fuzję oznacza, że Orlen będzie musiał sprzedać 30 proc. udziałów rafinerii Lotos i 80 proc. stacji tej sieci. Jeśli doszedłby w tym zakresie do porozumienia z jedną z zagranicznych firm, mogłoby to wzmocnić jego obecność na innych rynkach.
Proces połączenia Orlenu z Lotosem traktuje biznesowo, ale i ambicjonalnie; uważam, że opłaci się obu firmom, a przez to i państwu; jestem zdeterminowany, by ten projekt sfinalizować - mówi prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w wywiadzie dla poniedziałkowego "Dziennika Gazety Prawnej".
PKN Orlen chce złożyć do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący fuzji z Lotosem do końca 2018 roku lub na początku 2019 roku. Jak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute, połączenie obu firm jest w pełni uzasadnione ekonomicznie i wpisuje się światowy trend konsolidacji. Inne podmioty z branży obawiają się jednak negatywnego wpływu na rynek. – Ewentualna fuzja powinna być oparta na mechanizmach, które zagwarantują zachowanie konkurencyjności na rynku – podkreśla Bogdan Kucharski, prezes BP Europa SE Oddział w Polsce, zapytan
Konsolidacja Orlenu i Lotosu może przynieść duże korzyści polskiej gospodarce – oceniają eksperci Instytutu Staszica. Budowa przez duże koncerny siły ekonomicznej państwa w ramach inwestycji w przetwórstwo ropy czy możliwość inwestowania w duże projekty technologiczne może także wpłynąć na przyspieszenie rozwoju gospodarki. Korzyści powinni odczuć także kierowcy. Jeśli integracja pomiędzy Orlenem a Lotosem będzie skuteczna, rynek będzie lepiej zorganizowany, a to może doprowadzić nawet do obniżki cen paliw.
Oczekujemy zgody polskiego regulatora na połączenie PKN Orlen i Lotosu na koniec marca 2019 r. - powiedział prof. Maciej Mataczyński z kancelarii SMM Legal, pracującej przy transakcji. Wtedy w II połowie 2019 r. transakcja powinna być rozliczona - dodał.
Połączenie Orlenu z Lotosem uodporni nas na wahania rynków zewnętrznych. Zyskają na tym akcjonariusze, ale również każda osoba tankująca na naszych stacjach - zapewnił w rozmowie z PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Połączenie Orlenu i Lotosu nie byłoby złym rozwiązaniem - mówił szef resortu energii Krzysztof Tchórzewski. Zastrzegł, że żadna decyzja nie zapadła, zarządy spółek powinny sprawdzić, na ile byłoby to korzystne. Minister liczy na zainteresowanie Orlenu energetyką atomową.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy