Qatar Energy podpisał 9 września w Szanghaju umowę z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) na budowę sześciu kolejnych, najnowocześniejszych statków QC-Max, zwiększając łączną liczbę zamówionych gazowców w ramach programu rozbudowy floty do 128 jednostek.
Większość statków wykorzystuje silniki diesla do napędu i wytwarzania energii, a duże statki oceaniczne są zazwyczaj napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokoprężnymi. Badanie DNV wykazało, że 25 tys. największych statków, czyli 30% światowej floty, odpowiadało za 80% emisji CO2 – informują autorzy najnowszego raportu DNV Maritime Forecast To 2050.
Rosnący popyt na energię we wszystkich regionach oraz niedoinwestowanie w gaz i czystą energię zagrażają globalnym dostawom energii, a cele energetyczne na rok 2030 są wyraźnie nieosiągalne. Globalne rynki gazu pozostają w kruchej równowadze przy ograniczonym wzroście podaży. Popyt rośnie stale, o 1,5% w 2023 r., z oczekiwanym przyspieszeniem do 2,1% do końca 2024 r.
Mająca swoją siedzibę w południowokoreańskim Geoje jedna z największych stoczni w kraju buduje pierwszy z czterech gazowców dla norweskiej firmy BW LNG.
Japońska firma Mitsui O.S.K. Lines (MOL) otrzymała od Nippon Kaiji Kyokai zatwierdzenie projektu statku do przewozu skroplonego gazu ziemnego i wyposażonego w napęd wiatrowy Wind Challenger. Projekt tego gazowca został opracowany wspólnie przez MOL i południowokoreańską stocznię Hanwha Ocean. Jest to potwierdzenie budowy pierwszego statku do przewozu LNG, który będzie posiadał układ napędowy wspomagany wiatrem.
Do Świnoujścia przypłynęła 300. dostawa LNG - poinformował w poniedziałek Orlen. Dodał, że transport dotarł z USA gazowcem Prism Courage; od uruchomienia terminalu koncern odebrał tam prawie 24 mln ton LNG.
Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.
Regulacje IMO i UE będą kosztować grecką żeglugę przybrzeżną 420 mln euro rocznie. Mimo to, niedawno Grecki Urząd Statystyczny ELSTAT stwierdził, że dostrzega pozytywne sygnały dla greckiej żeglugi po 2024 r.
Panel pt. "Zaangażowanie przemysłu obronnego w proces modernizacji sił morskich RP" wiązał się również z dyskusją przemysłową, w trakcie której reprezentanci firm wypowiadali się na temat działalności swoich przedsiębiorstw oraz zaangażowania w rozbudowę marynarki wojennej. Sprzyjały temu okoliczności z racji na trwające aktualnie programy budowy okrętów, jak i zapowiadane kolejne przedsięwzięcia, wzbudzające międzynarodowe zainteresowanie.
Grupa Unimot wynajęła terminal LPG w niemieckim Wilhelmshaven, by przygotować się na embargo na dostawy rosyjskiego LPG od grudnia 2024 r. - poinformowała spółka w środę. Port sąsiadujący z terminalem może przyjąć gazowce o dwukrotnie większej pojemności niż polskie porty - dodano.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów