Kryzys bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym konsekwentnie nadal wzmacniał rynki przewozów ładunków suchych masowych, a także żeglugę zbiornikowcą. Działo się to za sprawą znacznie większych wymaganych do przepracowania przez statki tzw. tonomil. Co stanie się z rynkiem, jeśli konflikty ucichłyby i zwiększone potrzeby przewozowe nie zostaną zastąpione zdrowym i intensywnym wzrostem gospodarczym, a więc i powiększoną międzynarodową wymianą handlową?
Dania podjęła inicjatywę w celu ograniczenia stale rosnącej rosyjskiej "floty cieni", czyli tankowców pływających pod banderami innych państw w celu obejścia sankcji nałożonych na eksport ropy z Rosji - poinformował w poniedziałek duński resort dyplomacji.
Wielka Brytania nałożyła w czwartek sankcje na 50 podmiotów i osób z Rosji lub wspierających jej inwazję na Ukrainę, w tym po raz pierwszy na statki z tzw. "floty cieni", które używane są do omijania zachodnich sankcji na handel rosyjską ropą naftową.
Unia Europejska chce nałożyć sankcje na największą państwową rosyjską firmę żeglugową Sowkomfłot, co powinno utrudnić Kremlowi finansowanie agresji na Ukrainę - wynika z wewnętrznego dokumentu UE, do którego dotarł Bloomberg. Sowkomfłot jest kluczowym morskim przewoźnikiem rosyjskiej ropy naftowej.
Wenezuela dostarczyła w maju na Kubę trzy razy więcej ropy niż w poprzednim miesiącu – wynika z danych wenezuelskiej spółki naftowej PDVSA ujawnionych przez agencję Reutera. Mimo to, jak zauważają niezależne kubańskie media, wyspa wciąż boryka się z poważnymi brakami prądu.
Bez uszczuplenia dostaw ropy z Bliskiego Wschodu nie grozi nam obecnie trwały wzrost cen surowca - napisali w piątkowym komentarzu analitycy z Refleksu. Prognozują, że w następnym tygodniu utrzyma się ryzyko symbolicznych podwyżek cen benzyn, a w przypadku diesla - symbolicznych obniżek.
Przez wody Danii przepływają stare, zużyte statki wykorzystywane przez Rosję do transportu ropy. Na początku marca w cieśninie Sund jeden z takich tankowców brał udział w kolizji, wcześniej dochodziło do awarii - podają duńskie media.
Korea Północna wysłała od ubieglego roku ok. 7 tys. kontenerów z amunicją artyleryjską, pociskami rakietowymi oraz sprzętem wojskowym do Rosji w ramach pomocy dla tego kraju prowadzącego inwazję na Ukrainę na pełną skalę – powiedział w poniedziałek minister obrony Korei Południowej Szin Won Sik.
Przez morskie terminale paliwowe przepompowano w 2023 około 2,16 mld t ropy naftowej, z czego morskie terminale Unii Europejskiej przeładowały ponad 470 mln t. Ten wynik przebiła gospodarka ChRl, która sprowadziła drogami morskimi 512 mln ton w okresie styczeń-grudzień ubr. – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. Port Gdańsk znalazł się w czołówce portów UE przeładowujących ropę naftową.
Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.
Płoszył foki żeby zrobić sobie z nimi zdjęcie
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Kolejne zatrucie Odry? Od 2 sierpnia wyłowiono 24 tony martwych ryb
MSC Poesia w Porcie Gdynia
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim