Dynamiczny rozwój gospodarek krajów rozwijających się spowodował szybki rozwój portów i handlu morskiego, zmieniła się struktura środków transportu morskiego – podkreśla UNCTAD w najnowszym raporcie. Kraje Dalekiego Wschodu stały się kluczowymi graczami w globalnych łańcuchach wartości. Wraz z dynamicznym rozwojem produkcji pojawiły się również negatywne zjawiska. Szybko wzrosła emisje CO2 i szkodliwych substancji, środowisko zostało zanieczyszczone tworzywami sztucznymi i odpadami chemicznymi.
Morze Czerwone, połączone z Kanałem Sueskim, jest jednym z najbardziej zagęszczonych szlaków żeglugowych na świecie. Stanowi alternatywę dla przejścia wokół Przylądka Dobrej Nadziei, będąc najbardziej bezpośrednim przejście między Azją a Europą. Z tego powodu Huti tak zaciekle atakują statki, bronione przez okręty międzynarodowej koalicji.
Chorwacja nie jest wiarygodnym partnerem w transporcie ropy naftowej - oświadczył w piątek minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjarto. Dzień wcześniej chorwacki premier Andrej Plenković wyraził gotowość do tranzytu surowca z Adriatyku na Węgry i Słowację.
Komisja Europejska nie widzi zagrożenia dla dostaw ropy na Węgry i Słowację w związku z sankcjami nałożonymi przez Ukrainę na rosyjskiego giganta naftowego Łukoil. KE poinformowała o tym w czwartek w liście do władz obu krajów. Zwróciła się też o dowody na problemy z dostawami.
Ukraina gwarantuje tranzyt ropy naftowej firmom, które nie podlegają sankcjom, i jest gotowa rozwiązać kwestie tranzytu ze Słowacją zgodnie z umową stowarzyszeniową z Unią Europejską - napisał we wtorek wiceminister energetyki Ukrainy Roman Andarak w pisemnym komentarzu dla agencji Reuters.
Ukraina gwarantuje tranzyt ropy naftowej firmom, które nie podlegają sankcjom, i jest gotowa rozwiązać kwestie tranzytu ze Słowacją zgodnie z umową stowarzyszeniową z Unią Europejską - napisał we wtorek wiceminister energetyki Ukrainy Roman Andarak w pisemnym komentarzu dla agencji Reuters.
Na terenie stoczni Vympel w mieście Rybińsk odbyła się ceremonia wodowania nowego, małego okrętu rakietowego proj. 12418, określanego jako jako typ Molnija. Władze Rosji dążą do zwiększenia liczebnego potencjału sił morskich państwa oraz jej siły ognia poprzez budowę znacznej ilości niedużych jednostek zdolnych do silnych ataków rakietowych. Zdaniem wielu ekspertów jest to powrót do strategii rodem z ZSRR, jednocześnie paradoksalnie umniejszając potencjał morski państwa względem nowocześniejszych i silniejszych flot rywali.
Kryzys bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym konsekwentnie nadal wzmacniał rynki przewozów ładunków suchych masowych, a także żeglugę zbiornikowcą. Działo się to za sprawą znacznie większych wymaganych do przepracowania przez statki tzw. tonomil. Co stanie się z rynkiem, jeśli konflikty ucichłyby i zwiększone potrzeby przewozowe nie zostaną zastąpione zdrowym i intensywnym wzrostem gospodarczym, a więc i powiększoną międzynarodową wymianą handlową?
Zapotrzebowanie na LPG dla sektora grzewczego zostanie w całości pokryte z wydobycia i produkcji Orlenu - poinformował w środę dyrektor obszaru regulacji Orlenu Jakub Ruszel. Dodał, że koncern rozbudowuje też o 50 proc. zdolności przeładunkowych terminala w Szczecinie.
Szef słowackiego rządu Robert Fico rozmawiał w sobotę telefonicznie z premierem Ukrainy Denysem Szmyhalem między innymi o częściowo wstrzymanym tranzycie rosyjskiej ropy. Ukraińcy umieścili na liście sankcji rosyjski Łukoil, którego ropę dostawała rafineria Slovnaft w Bratysławie.
Port Hamburg buduje przewagę w zrównoważonym transporcie
Prof. Duda uhonorowany bulajem z pierwszego rejsu Daru Młodzieży
Rząd reaguje na oczekiwania polskich przewoźników. Będą zmiany w przepisach transportowych
Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku
Odszkodowania marynarskie: Czas ma znaczenie!
Dlaczego warto studiować hydrotechnikę morską na PG?