W stoczni Vard znajdującej się w rumuńskiej Braili odbyła się uroczystość cięcia blach pod jednostkę oznaczoną jako NB 980. Przyszły kablowiec powstaje dla Toyo Construction, a celem jest zaspokoić rosnący japoński rynek w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Statek ma być skierowany do działań także w innych miejscach na całym świecie.
Singapur zmaga się z rosnącym zatłoczeniem w porcie, które jest efektem zmiany tras statków z Morza Czerwonego. Według najnowszych raportów firmy Linerlytica, która analizuje rynek morski, sytuacja staje się coraz poważniejsza, a kongestia w porcie może jeszcze się nasilić.
Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
Brytyjska agencja innowacji Innovate UK przyznała 20 milionów funtów na budowę dużych statków serwisowych (SOV), które będą mogły działać przy zerowej emisji. Agencja i beneficjent twierdzą, że to pierwsza tego typu jednostka. W Polsce wciąż zastanawiamy się czy w ogóle budować SOV. Brytyjczycy zapowiadają serię zeroemisyjnych eSOV.
Equinor zawarł transakcję zamiany z BP, w ramach której norweska firma energetyczna przejmie pełną własność umowy najmu i projektów Empire Wind, a brytyjskie przedsiębiorstwo naftowe przejmie pełną własność umowy najmu i projektów Beacon Wind.
Morska energetyka wiatrowa od początku XXI wieku traktowana jest jako najlepszy biznes pod słońcem. Ale od dwóch lat wydobycie ropy i gazu na morzu osiąga wysoką zyskowność. Rystad Energy prognozuje, że morski przemysł naftowy może spodziewać się nakładów inwestycyjnych rzędu 200 mld dolarów w 2024 r. i 2025 r. To dwukrotnie więcej niż oczekiwane inwestycje w morskie odnawialne źródła energii. Projekty inwestycyjne na morzu przewyższają wartościowo projekty naftowe na lądzie o około 50%.
Płynne przejście z pierwszej do drugiej fazy rozwoju morskich farm wiatrowych (MFW), optymalizacja procesu uzyskiwania pozwoleń i procesów planistycznych oraz rozwój infrastruktury przyłączeniowej to, zdaniem Michała J. Kołodziejczyka, prezesa Equinor Polska, najważniejsze zadania, które stoją przed podmiotami, działającymi w sektorze morskich farm wiatrowych.
Agresja Rosji przeciwko Ukrainie pozostawia trwałe ślady na globalnych rynkach żeglugi i budowy statków, wywołując zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie skutki dla branży.
Windward Offshore, konsorcjum joint venture utworzone przez SeaRenergy Group we współpracy z Blue Star Group, Diana Shipping Inc. i SeraVerse GmbH, podejmuje kluczowy krok we wzmacnianiu sektora morskiej energetyki wiatrowej. Konsorcjum zamówiło od VARD dwa najnowocześniejsze statki do świadczenia usług rozruchowych (CSOV), aby stworzyć solidną podstawę dla usług związanych z aktywami morskimi, koncentrujących się na wspieraniu rozwijającego się przemysłu morskiej energetyki wiatrowej.
TELE-FONIKA Kable (TFK), globalny dostawca systemów kablowych HV i EHV dla sektora energii odnawialnej, wraz z JDR Cable Systems (JDR), brytyjskim dostawcą kabli podmorskich, zostali wybrani przez Grupę ORLEN i Northland Power do projektu budowy farmy wiatrowej Baltic Power w Polsce. Wspólnie z partnerami NKT i DEME Offshore zaprojektują, wyprodukują i zainstalują 340 km kabli lądowych i podmorskich.
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostanie zamknięty w nocy z soboty na niedzielę
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi