W pierwszej połowie 2024 r. import ropy naftowej drogą morską na rynek Unii Europejskiej wzrósł o 1,2% r/r do 238,0 mln ton, co stanowiło 21,4% światowego handlu. Unia Europejska jest obecnie drugim co do wielkości morskim importerem ropy naftowej na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Morze Czerwone, połączone z Kanałem Sueskim, jest jednym z najbardziej zagęszczonych szlaków żeglugowych na świecie. Stanowi alternatywę dla przejścia wokół Przylądka Dobrej Nadziei, będąc najbardziej bezpośrednim przejście między Azją a Europą. Z tego powodu Huti tak zaciekle atakują statki, bronione przez okręty międzynarodowej koalicji.
W terminalu gazowym Gate w Rotterdamie niemiecki koncern Uniper rozpoczął konwersję biometanu na bioLNG.
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do poziomów z połowy 2022 r., osiągając w zeszłym tygodniu 5901 dolarów za 40-stopowy kontener - poinformowała firma Allianz Trade. Wskazała, że powodem tych wzrostów są głównie napięcia geopolityczne w rejonie Morza Czerwonego.
Pod koniec czerwca rozpoczęło się kolejne, wielkie przedsięwzięcie Muzeum Techniki w Spirze (Technik-Museum Speyer) w związku z transportem wyjątkowego eksponatu, jakim jest okręt podwodny typu typu 206A, ex-U-17. Trwa drugi etap przemieszczania jednostki, który urósł do rangi wydarzenia społecznego, promującego nie tylko marynarkę wojenną, ale też turystykę na terenie Niemiec.
Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg podsumował przeładunki w Porcie Handlowym w pierwszej połowie 2024 roku. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano wzrost sięgający blisko 30 procent.
Od 1 lipca dział terminali i infrastruktury Hapag-Lloyd przyjmie nową nazwę marki, aby odzwierciedlić swoje przyszłościowe ambicje wzrostu i głęboko zakorzenioną tradycję morską. Ma ona podkreślać zaangażowanie w jakość i ekspansywną działalność w zakresie obsługi terminali. Utworzona marka ma łączyć w sobie portfolio 20 terminali kontenerowych w 11 krajach.
Rzadki widok w Porcie Gdańsk: przy nabrzeżach jednocześnie cumują dwa luksusowe wycieczkowce. Do Gdańska zawitały Europa i Borealis. Oba jeszcze dziś pożeglują dalej.
W holenderskim Dordrecht odbył się 28 czerwca chrzest nowego holownika Damen ASD Tug 3212 dostarczonego przez Damen Shipyards do firmy holowniczej Muller Dordrecht. Nazwany En Avant 26 statek był trzecim, który został dostarczony do firmy w ciągu ostatnich trzech lat. Pozostałe to holownik tej samej serii o nazwie En Avant 25 i Z-drive Pushboat zbudowany przez Concordia Damen.
Płoszył foki żeby zrobić sobie z nimi zdjęcie
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Kolejne zatrucie Odry? Od 2 sierpnia wyłowiono 24 tony martwych ryb
MSC Poesia w Porcie Gdynia
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim