Rząd Szwecji uważa, że kolejny pakiet sankcji UE wobec Rosji powinien obejmować flotę tankowców przewożących rosyjską ropę, które omijają unijne restrykcje. Takie stanowisko wyraził szef szwedzkiej dyplomacji Tobias Billstroem przed poniedziałkowym spotkaniem ministrów spraw zagranicznych państw UE.
Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
Miliony baryłek paliwa wyprodukowanego z rosyjskiej ropy naftowej są nadal importowane do Wielkiej Brytanii pomimo sankcji nałożonych na Kreml w związku z wojną na Ukrainie - podała w poniedziałek stacja BBC, przywołując dwa udostępnione jej raporty.
W ostatnich tygodniach trzy duże greckie firmy żeglugowe zaprzestały transportu rosyjskiej ropy w obawie przed amerykańskimi sankcjami – poinformowała agencja Reutera.
Stanowczo sprzeciwiamy się sugestiom, jakoby Orlen czerpał korzyści w związku z transportem rosyjskiej ropy przez jakiegokolwiek armatora - oświadczyło biuro prasowe koncernu na Twitterze (X). Orlen podał, że każdy czarterowany statek jest sprawdzany pod kątem łamania sankcji na rosyjską ropę.
Po raz pierwszy od czasu nałożenia przez G7 limitu cenowego na handel morski rosyjskimi produktami naftowymi, cena ropy Ural wzrosła powyżej 60 dolarów za baryłkę, co powinno spowodować odejście zachodnich usługodawców z tego segmentu.
Grupa ORLEN zabezpieczyła kolejne dostawy ropy naftowej z norweskich złóż na Morzu Północnym. Umowa podpisana z bp przewiduje dostawy łącznie do ponad 6 mln ton surowca w ciągu roku jej obowiązywania, na potrzeby rafinerii Grupy ORLEN. Pierwszy tankowiec z ropą przypłynie do Naftoportu w Gdańsku w przyszłym kwartale. Podejmowane działania są kontynuacją dywersyfikacji dostaw surowca, prowadzonej przez koncern na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
W grudniu 2022 roku UE nałożyła embargo na rosyjską ropę naftową importowaną drogą morską, a dwa miesiące później rozszerzyła ten zakaz na paliwa rafinowane; nie stanowi to jednak przeszkody dla Indii, które pozyskują tanią ropę z Rosji, przetwarzają ją na olej napędowy, a następnie sprzedają po zawyżonej cenie do Europy - ujawnia w piątek agencja Bloomberga.
Mimo nałożonych przez Unię Europejską, G-7 oraz Australię sankcji na handel rosyjską ropą, ten trwa w najlepsze. Transport rosyjskiej ropy drogą morską odbywa się za sprawą „floty cieni”, czyli starszych tankowców o niejasnej strukturze własnościowej oraz powiązaniach biznesowych.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju