Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku powiększają spadki na skutek pojawiających się sygnałów, że kraje sojuszu OPEC+ będą realizować swój plan zwiększania dostaw ropy od października, podczas gdy w Chinach, które są największym importerem ropy naftowej na świecie, narastają przeciwności w gospodarce, a to źle wróży popytowi na paliwa - podają maklerzy.
Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku zwyżkują, ale są na drodze do zakończenia tygodnia ze spadkiem. Inwestorzy obawiają się o popyt na surowiec.
Ceny ropy utrzymują się na najniższych od stycznia poziomach. Uwaga uczestników rynku zwrócona jest na koniunkturę dwóch największych konsumentów surowca - USA i Chin oraz decyzje Fed.
Kryzys bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym konsekwentnie nadal wzmacniał rynki przewozów ładunków suchych masowych, a także żeglugę zbiornikowcą. Działo się to za sprawą znacznie większych wymaganych do przepracowania przez statki tzw. tonomil. Co stanie się z rynkiem, jeśli konflikty ucichłyby i zwiększone potrzeby przewozowe nie zostaną zastąpione zdrowym i intensywnym wzrostem gospodarczym, a więc i powiększoną międzynarodową wymianą handlową?
Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.
Pod koniec 2022 roku Chiny ogłosiły koniec trzyletniego reżimu lockdownów prowadzonego w myśl polityki „zero covid”, a globalne rynki liczyły na szybkie odbicie gospodarki Państwa Środka. Tak się jednak nie stało. Jednym ze skutków słabego odbicia w drugiej co do wielkości gospodarce świata są niskie ceny surowców, zwłaszcza ropy naftowej. Notowaniom nie przyszło w sukurs nawet cięcie produkcji przez OPEC+ i dodatkowo przez Arabię Saudyjską.
Arabia Saudyjska i inni producenci ropy z OPEC+ zapowiedzieli w niedzielę dobrowolną redukcję wydobycia ropy naftowej od maja do końca 2023 r. Równolegle Rosja zadeklarowała wydłużenie podobnych ograniczeń w tym kraju do końca roku - wynika z informacji podanych przez agencję Reutera.
Niepokojące sygnały zwalniającej chińskiej gospodarki, która w okresach turbulencji ekonomicznych ostatnich lat była zawsze motorem napędowym gospodarki światowej, wpływają na dość ponure prognozy światowego handlu morskiego dla wielu segmentów żeglugi. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tankowce i statki do przewozu gazu jest duże i te rynki reprezentują dobre lub coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe.
Kolejne tygodnie ostatniego kwartału roku to kontynuacja światowych trendów makroekonomicznych. Wysoka inflacja, wysokie ceny energii, wyhamowująca konsumpcja detaliczna, ale również mniej zamówień przemysłowych ma duży wpływ na warunki panujące w światowym handlu morskim i transporcie morskim.
Belgijski gigant w sektorze transportu ropy drogą morską ogłosił wyniki finansowe na trzeci kwartał 2022 roku. Według jego wyliczeń odnotował wzrost zysków, a także przewiduje zamknąć ten rok z dużym plusem.
RZGW w Gdańsku: fala powodziowa do regionu dopłynie za 1,5-2 tygodnie, ale ma nie stanowić zagrożenia
Wielki Finał PGE PolSailing: żeglarska pasja i edukacja spotkają się na Jeziorze Solińskim
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku