Chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło na początku lipca br. nowy szlak handlowy o nazwie Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR) – podała służba prasowa gubernatora i rządu Obwodu Archangielskiego. Trasa ma długość 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską, a jej przebycie zajmuje 20–25 dni, co znacznie skróci czas dostaw w porównaniu z tradycyjnymi trasami – informuje operator. W 2024 r. tym korytarzem multimodalnym planuje się przewieźć ponad 20 tys. TEU.
Podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznym w Sankt Petersburgu koncern Rosatom State Corporation i chińska firma żeglugowa Hainan Yangpu NewNew Shipping podpisały 6 czerwca umowę intencyjną w sprawie organizacji całorocznej linii kontenerowej między portami Rosji i Chin z wykorzystaniem wód Północnego Szlaku Morskiego.
Trawler rybacki Lepanto pod banderą Republiki Południowej Afryki z 20 członkami załogi zatonął w piątek około 34 mile morskie od latarni morskiej Slangkop.
W tym miesiącu swoją działalność zgodnie z przeznaczeniem zaczął pływający terminal do regazyfikacji gazu, Alexandroupolis. W ubiegłym miesiącu przybył na wody Morza Trackiego nieopodal greckiego wybrzeża. Będzie dostarczał gaz państwom Europy Południowo-Wschodniej.
Statek przebudowany do roli pływającego terminala do magazynowania i regazyfikacji LNG przybył na wody Morza Trackiego nieopodal miasta o tej samej nazwie. To uwieńczenie 10-miesięcznej przebudowy w singapurskiej stoczni Seatrium i podróży do miejsca przeznaczenia, która trwała od 26 listopada. Stanowi też ważny etap krajowego projektu energetycznego.
Trasa może wydawać się korzystna ze względu na potencjalne oszczędzenie paliwa i czasu, wiąże się jednak z dużym ryzykiem. Aby zwiększyć przepływ ropy przez Arktykę Rosja godzi się na potencjalne niebezpieczeństwo i wykorzystuje tankowce, które nie są zaliczane do klasy lodowej.
Stocznie koncernu Navantia w Puerto Real i San Fernando rozpoczęły budowę okrętu do działań podwodnych (BAM-IS) dla Marynarki Wojennej Hiszpanii oraz okrętu patrolowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka.
Poruszenie podczas XIV Konwentu Morskiego na początku grudnia tematu budowy nowego okrętu ratowniczego dla polskiej Marynarki Wojennej służy nie tylko przypomnieniu o potrzebach tej formacji. Każe przypomnieć sobie o kwestii rozwoju zdolności ratownictwa morskiego i jak ważne są jednostki przeznaczone do takich zadań.
Pomimo chwilowego wstrzymania ruchu wielu statków handlowych, przez powstanie pokrywy lodowej na początku roku, rosyjska Północna Droga Morska odnotowała najbardziej intensywny sezon nawigacyjny w historii w 2021 roku.
Inwestorzy z Korei Południowej badają możliwość transportu kontenerowego wzdłuż rosyjskiego Szlaku Morza Północnego (NSR). Rozbudowa arktycznego szlaku żeglugowego pozostaje dla Rosji priorytetem, przy czym coraz większy nacisk kładzie się na rozwój żeglugi kontenerowej.
Wystartowała 4. edycja Aktywnej Plaży z Portem Gdynia
Gdynia uczci 161. rocznicę urodzin inż. Tadeusza Wendy
Arctic Express Nr 1: Chiny – Archangielsk – Moskwa morzem i koleją w 25 dni
Spotkanie szefów MSZ Polski i Sri Lanki. Omawiano m.in. współpracę portów morskich
Erbud z kontraktem o wartości 92 mln zł na prace budowlane dla MFW Bałtyk 2
Darchem Engineering dostarczy wyposażenie dla fregat programu "Miecznik"