Dziś w Hamburgu rozpoczęły się targi morskie SMM Hamburg. Odbywające się co dwa lata targi są największą i najważniejszą na świecie imprezą branżową dla przemysłu morskiego. Na tegorocznej edycji targów SMM swoją ofertę prezentować będzie ponad 40 polskich wystawców. Wydarzenie potrwa do 6 września.
W dniu 2 września 2024 roku, w Gdyni odbyło się Wyjazdowe Posiedzenie Komisji Klimatu i Środowiska oraz Komisji Spraw Zagranicznych. W wydarzeniu poświęconym bezpieczeństwu i ochronie wód Morza Bałtyckiego udział wzięli JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit oraz Rektor Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Piotr Stepnowski. W trakcie posiedzenia Rektorzy obydwu Uczelni wygłosili wystąpienia wprowadzające o stanie ekologicznym i planie zagospodarowania Bałtyku.
Dziś po zakończeniu wyjazdowego posiedzenia senackich Komisji Klimatu i Środowiska i Komisji Spraw Zagranicznych Senatu RP, oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie zwiększenia efektywności wykorzystania polskich statków badawczych należących do czterech instytucji naukowych z Trójmiasta.
Większość statków wykorzystuje silniki diesla do napędu i wytwarzania energii, a duże statki oceaniczne są zazwyczaj napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokoprężnymi. Badanie DNV wykazało, że 25 tys. największych statków, czyli 30% światowej floty, odpowiadało za 80% emisji CO2 – informują autorzy najnowszego raportu DNV Maritime Forecast To 2050.
Wypełniony ropą naftową tankowiec Sounion wciąż płonie na Morzu Czerwonym po tym, jak w zeszłym tygodniu został zaatakowany przez Huti. Niektóre źródła podają, że jednostka może już przeciekać, co skutkowałoby poważną katastrofą ekologiczną.
Lloyd's Register (LR) i Core Power rozpoczęły wspólne badanie oceny regulacyjnej w celu przeprowadzenia badań nad wykonalnością regulacyjną i ramami, które musiałyby zostać ustanowione dla kontenerowca jądrowego wykorzystującego reaktor czwartej generacji, znany z wysokiego bezpieczeństwa wrodzonego, aby podejmować operacje ładunkowe w porcie w Europie.
Targi SMM Hamburg rozpoczną się 3 września na terenie Targów Hamburskich i potrwają do 6 września.
Norweski koncern Kongsberg Maritime dąży do umocnienia swojej pozycji w zakresie dostarczania i modernizacji statków towarowych nowej generacji. Przykładem tego jest zamówienie od duńskiego operatora Tärntank na zaprojektowanie i wyposażenie kolejnego, hybrydowego chemikaliowca, który będzie wspomagany wiatrem. To ostatnie zamówienie zwiększa łączną, aktualną liczbę statków zamówionych przez tę firmę do 11, przy czym pięć ostatnich jest wyposażonych w technologię wspomagania napędu przy użyciu wiatru.
Rada Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) chce zapewnić o swojej przejrzystości, stąd postanowiła odtąd transmitować na żywo swoje posiedzenia plenarne i udostępniać publicznie swoje dokumenty. Omówiła także tematy związane m.in. z kryzysem żeglugi na trasie prowadzącej przez Kanał Sueski jak i obchodów Światowego Dnia Morza w 2025 roku.
Regulacje IMO i UE będą kosztować grecką żeglugę przybrzeżną 420 mln euro rocznie. Mimo to, niedawno Grecki Urząd Statystyczny ELSTAT stwierdził, że dostrzega pozytywne sygnały dla greckiej żeglugi po 2024 r.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów