Przyszłość, i to wcale nieodległa, przyniesie polskim portom zmiany. Zmienią się struktury przeładunkowe, zmieni się sposób myślenia o łańcuchach dostaw, zmienią się potrzeby samych terminali, a nowe technologie usprawnią procesy, ale i wniosą nowe ryzyka. Uczestnicy II Kongresu Polskie Porty 2030 byli zgodni – polska branża portowa nie może osiąść na laurach.
Tsuneishi Shipbuilding, Mitsui E&S Shipbuilding i Akishima Laboratories podkreśliły we wspólnym oświadczeniu, że ich celem jest opracowanie systemu sztywnych żagli, dzięki czemu zapewnią statkom oszczędzanie zarówno paliwa, jak i energii. Na projekt ma składać się żagiel w kształcie skrzydła, który zachowuje kształt nawet przy silnym wietrze. Ma być to pomocnicze wyposażenie napędowe, generujące siłę napędową, sięgając po rozwiązanie przez tysiące lat było głównym sposobem poruszania się jednostek morskich.
Kwestia przeładunków, na co składa się eksport i import towarowy, to kluczowe zagadnienie funkcjonowania portów morskich. Podczas czwartego panelu na Kongresie Polskie Porty 2030 zaproszeni prelegenci reprezentujący m.in. terminale przeładunkowe dyskutowali na temat stanu branży, jej szans, wyzwań, bolączek oraz przyszłości.
Norweski certyfikator DNV potwierdził, że podczas żeglugi w sprzyjających warunkach nowoczesne żagle zapewniają zmniejszenie zużycia energii nawet o 32% podczas pokonywania mili morskiej. Dowodem tego jest ożaglowanie WindWings, zainstalowane na masowcu MV Pyxis Ocean, zarządzanym przez MC Shipping Singapore Branch i wyczarterowanym przez Cargill. Statek ten jakiś czas temu można było zobaczyć w Porcie Gdynia.
Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i Electric Power Development (J-Power) porozumiały się w sprawie instalacji systemu napędowego Wind Challenger, który przekształca energię wiatru w siłę napędową, na masowcu Kurotakisan Maru III. Instalacja żagla jest zaplanowana na II poł. 2025 roku.
Grupa Unimot wynajęła terminal LPG w niemieckim Wilhelmshaven, by przygotować się na embargo na dostawy rosyjskiego LPG od grudnia 2024 r. - poinformowała spółka w środę. Port sąsiadujący z terminalem może przyjąć gazowce o dwukrotnie większej pojemności niż polskie porty - dodano.
Francuzka Lauriane Nolot i Max Maeder z Singapuru zostali w Hyeres mistrzami świata w żeglarskiej olimpijskiej klasie Formula Kite. Najlepsi Polacy uplasowali się w drugiej „10” - Julia Damasiewicz była 11., a Maksymilian Żakowski (oboje OŚ AZS Poznań) 13.
Polscy żeglarze nie wystąpią w niedzielę w Hyeres w wyścigach serii medalowej mistrzostw świata w olimpijskiej klasie Formula Kite. Julia Damasiewicz zakończyła regaty na 11. miejscu, a Maksymilian Żakowski (oboje OŚ AZS Poznań) był 13.
Julia Damasiewicz spadła czwartego dnia mistrzostw świata w Hyeres w żeglarskiej olimpijskiej klasie Formula Kite z siódmego na ósme miejsce. U mężczyzn Maksymilian Żakowski (oboje OŚ AZS Poznań) otwiera drugą „10”. Medaliści wyłonieni zostaną w niedzielę.
Julia Damasiewicz (OŚ AZS Poznań) zajmuje siódme miejsce w mistrzostwach świata w żeglarskiej olimpijskiej klasie Formula Kite. U mężczyzn po trzech dniach regat w Hyeres Jan Marciniak (Aqua Włocławek) zamyka czołową „10”. Medaliści wyłonieni zostaną w niedzielę.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości