W stoczni Western Baltija Shipbuilding (WBS) na zlecenie Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie oficjalnie rozpoczęto budowę pierwszego w historii państwa statku napędzanego wodorem. Statek ten, zaprojektowany do zarządzania odpadami, ma stać się symbolem dla Litwy w zakresie jej zaangażowania w zmniejszanie wpływu na środowisko. Jednocześnie projekt ten ma świadczyć o zdolności do łączenia umiejętności specjalistów o wysokim poziomie kompetencji w celu realizacji innowacyjnych projektów.
W najnowszym raporcie dotyczącym rynku energetyki wiatrowej, TGS, wiodący światowy gracz na rynku energii odnawialnej podał, że szacunkowy globalny cel to uzyskiwanie ponad 800 GW rocznej mocy produkowanej w elektrowniach wiatrowych. Takie dane podaje we wstępie do Market Overview Report firma analityczna 4C Offshore. Chiny przodują w instalacjach, ale to morza wokół Wielkiej Brytanii są najbardziej atrakcyjne dla rozwoju pływających farm wiatrowych.
Grupa Unimot zanotowała w I kwartale 2024 r. zysk netto w wysokości 16,7 mln zł, prawie 41 mln zł zysku na działalności operacyjnej i przychody ze sprzedaży w wysokości niemal 3 mld zł - poinformowała we wtorek spółka.
Do budowy elektrowni jądrowej i infrastruktury towarzyszącej potrzebne będzie 1 mln m sześc. betonu, a roczna produkcja w kraju to 20 mln m sześc. - podało PAP Polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu. Przygotowanie dostaw cementu i betonu oraz logistyka będą dużym wyzwaniem - oceniło.
Obecnie Chiny zamieszkuje 18% światowej populacji, zużywa 26% światowej energii pierwotnej, emituje 33% światowego CO2 związanego z energią i jest zdecydowanie wiodącym krajem w instalacji odnawialnych źródeł energii. Transformacja energetyczna w Chinach ma kluczowe znaczenie dla przyszłości Chin i powodzenia globalnej transformacji energetycznej – podkreślają eksperci DNV, autorzy raportu „Energy Transition Outlook China 2024”.
Polski program offshore bez zielonych paliw nie będzie w pełni wydolny i nie spełni wszystkich pokładanych w nim oczekiwań – oceniła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Olga Sypuła, ekspertka rynku energii, country manager European Energy Polska.
Port Antwerpia-Brugia zaprezentował 14 maja holownik Methatug. Jednostka napędzana metanolem, jest częścią programu ekologizacji floty portowej i ważnym krokiem w kierunku przejścia na port neutralny dla klimatu do 2050 roku. Projekt jest finansowany przez europejski program badawczy Horyzont 2020 i jest częścią projektu FASTWATER, który ma na celu wykazanie możliwości wykorzystania metanolu jako zrównoważonego paliwa dla branży morskiej.
Wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym z KPO, pomagające obniżyć koszty wprowadzenia przez firmy ekologicznych rozwiązań, regulacje zapewniające popyt na zielone produkty (np. zamówienia publiczne) - to najważniejsze warunki skutecznej dekarbonizacji polskiej gospodarki. Takie wnioski płyną z debaty „Dekarbonizacja w praktyce”, która odbyła się w ramach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Osiem krajów regionu Morza Bałtyckiego zobowiązało się do stopniowego wycofania się z paliw kopalnych, zwłaszcza pochodzących z Rosji, i do dalszego rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Stosowną deklarację w środę w Wilnie podpisali przedstawiciele resortów energii Litwy, Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Finlandii, Estonii i Łotwy.
Equinor i Polenergia złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Bałtyk I, która jest przygotowywana do udziału w aukcji w 2025 roku. Bałtyk I to projekt największej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim i jednocześnie najbardziej zaawansowany projekt tzw. drugiej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. – Przy realizacji farmy wiatrowej Bałtyk I skorzystamy z najlepszych rozwiązań wypracowanych przy budowie wcześniejszych projektów, Bałtyk II i Bałtyk III.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości