pc
Stocznia Remontowa Shipbuilding, należąca do grupy Remontowa Holding, zbuduje ekologiczne promy dla norweskiego operatora Norled. Kontrakt został podpisany 11 lipca. Jak poinformowała stocznia z Gdańska, zakłada on budowę dwóch dwustronnych promów z napędem Diesel Electric Hybrid.
Nowe promy będą miały 114,4 m długości i 17,7 m szerokości. Zostaną wyposażone w innowacyjny i bardzo wydajny napęd. W normalnym trybie pracy całość zapotrzebowania na moc będzie pokrywana przez zainstalowane na pokładzie baterie, ładowane w czasie postoju promów przy nabrzeżu, czyli przez ok. 11 minut. Umożliwi to system szybkiego ładowania z sieci lądowej, gwarantujący odpowiedni poziom naładowania baterii. Będzie on zintegrowany z systemem automatycznego cumowania, przytrzymującym prom przy nabrzeżu i dającym „zielone światło do ładowania”. „Intencją jest, aby dwa zespoły prądotwórcze (działające na 100-procentowym paliwie Biodiesel), w które wyposażone będą statki, były używane jedynie w sytuacjach awaryjnych, ale system będzie przygotowany do wykorzystywania ich w parze z bateriami (np. w tzw. trybie „peak shaving”) – podała stocznia Remontowa Shipbuilding.
Wyposażenie jednostek zostanie dobrane na bazie kryterium maksymalnej efektywności. Pędniki azymutalne, zasilane przez silniki elektryczne typu Permanent Magnet, zapewnią bardzo wysoką wydajność nawet przy bardzo niskim obciążeniu.
Elektryczne promy zabiorą na pokład maksymalnie 296 pasażerów i 120 samochodów osobowych. Będą obsługiwały połączenie Festøya-Solavågen.
Projekt LMG 120-DEH ekologicznych jednostek przygotowało biuro projektowe LMG Marin, które dostarczy także dokumentację techniczną. Promy będą spełniały przepisy DNV GL oraz NMA (norweska administracja morska).
Termin dostawy statków to czwarty kwartał 2019 r.
Jak podaje Remontowa Shipbuilding, Norled to jeden z największych norweskich operatorów promowych, a nowe jednostki to „kolejny krok w kierunku zielonej przyszłości”. Firma znana była wcześniej jako Tide Sjø, pod obecna nazwą działalność prowadzi od 2012 r. Flota operatora to ok. 80 promów, z których 6 zbudowała Remontowa Shipbuilding, Wśród nich m.in. dostarczone w 2013 r. statki Ryfylke i Hardanger. To pierwsze na świecie jednostki nie zabierające na pokład paliwa dieslowego. Zasilane są LNG, a w razie awarii CNG, składowanym w butlach na pokładzie otwartym.
Przez ostatnie 10 lat Remontowa Shipbuilding dostarczyła 23 jednostki tego typu, 2 kolejne są obecnie w budowie.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"